jump to navigation

Sony & The Art of Being Cool Tuesday, January 17, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit, kuluttaminen.
trackback

cpi5send5_f-thumb.jpg

Sonyn ankea vuosi 2005 on tuskin häipynyt muistoistamme, ja taas firma pistää parasta markkinointiosaamistaan kehiin. Tai oikeastaan sen jälkipyykkiä…lakitupa tulee firmalle tutuksi.

Jenkeissä Sonyn PSP-konsolin markkinointikampanjassa käytettiin mullistavaa mukamas-katu-uskottavaa graffititeemaa. Idea oli että Sony maksoi graffiteista tekijöille 250 taalaa laaki jotta niitä viljeltäisiin kaupunkikuvaan silleen sopivasti, Sonyn luomia hahmoja ei saanut muuttaa, eikä Sony PSP-logoa saanut käyttää. Alussa säpäkän näköiset graffitit herättivät kummastusta, mutta kun paljastui että Sonyhan se siellä yrittää kalastella irtopisteitä ja “kaupallistaa” graffitit niin soppa oli valmis. Sonyn rootkit-jupakan myötä firman katu-uskottavuus alkoi rakoilla sitten pahemman kerran ja kansan syvät rivit kävivät ilmaisemassa mielipiteensä töhrimällä lutuisen näköisiä hip-hop-hahmoja (kuvan punainen väritys, herkkä runo ja “fony”-logo eivät siis olleet Sonyn alkuperäisessa speksissä).

No, nyt on käynyt niin että New Yorkin kaupunki vaatii hallintonsa jäsenen suulla Sonya poistamaan mainokset heti ja maksamaan siivouskustannukset. Mites tässä nyt näin kävi? Sonyn rämpiminen on hyvä esimerkki siitä että katu-uskottavuutta ei voi ostaa, se pitää ansaita tekemällä aidosti cooleja tuotteita, joita jengi haluaa kuollakseen käyttää ja joiden ihanuuden ilosanomaa he haluavat palavasti ja pyyteettömästi jakaa. Pikku-ukot olisi töhritty aivan varmasti ilman rootkit-älämölöäkin. Sonyn markkinointiosastolla mietitään varmaan nyt kuumeisesti miten kääntää tämä tappioiden tuonelanvirta voitoksi. “Nyt keksin, laitetaan webbisaitin etusivulle sellanen iso slideshow jossa töhrityt graffitit pyörisivät. Varmaan kuluttajat ajattelevat, että me ollaan todella cool kun me osataan nauraa itsellemme…” Just joo. Sonyn arvomaailma kaipaa tuuletusta.

Comments»

1. ÜBERKUUL. » Sony-boy, nurkkaan häpeämään siitä! - Wednesday, May 17, 2006

[…] Sony jäi juuri äskettäin rysän päältä kiinni demotessaan Sony Vaion 10-vuotisbileissä uutta Blu-ray kannettavaansa. Eräs toimittaja räpläsi yhtä demokoneista ja demoelokuva ei tullutkaan Blu-ray-levyltä vaan aivan normaalilta DVD:ltä. Sony jatkaa vakuuttavaa rämpimistään ja taitaa olla niin että Sony on itsensä pahin vihollinen. Auttaisikohan talvisodan myyttinen henki firman julkisuuskuvaa oikealle uralle? […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: