jump to navigation

Tuhoavatko soittolistat radion? Thursday, January 19, 2006

Posted by Sami Oinonen in kuluttaminen, musiikki, status quo.
trackback

Voi voi….radion kuuntelu on laskenut Suomessa jo vuodesta 2002 lähtien. Finnpanelin Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan radiota kuunneltiin viime vuonna keskimäärin 3 tuntia ja 17 minuuttia päivässä. Tähän Markkinointi&Mainonta toteaa mm. että “Kolmessa vuodessa aika on tipahtanut peräti 20 minuutilla….trendi kertoo yhä tiukentuvasta kilpailusta sähköisten viestimien välillä …”.Varmaan osittain näin. Mutta hei, ei kai nyt tosi-tv:n, internetin ja pelien mullistava tarjonta ole se suurin radion alamäen syy.

Vai onko se suuri saatana radion tasapäistävät soittolistat? Tähän olisi kaikkien niiden helppo uskoa, jotka pyhästi vannovat riippumattoman ja monipuolisen tarjonnan kulttuuria rikastuttavaan vaikutukseen. Hurja ja mullistava teoriani on että radio ei ole enää kiinnostava, koska kanavat ovat samankaltaistuneet soittolistojen johdosta samaa jööttiä puskeviksi liukuhihnoiksi. (Totuuden nimissä jos Finnpanelin tilastoja katsoo muutaman vuoden horisontilla, niin yksittäisten radiokanavien tai kanavatyyppien suhteellisten osuuksien muutokset ovat marginaalisia. Mutta kun nyt kärjistetään, niin dataa pitää luoda ja tulkita miten parhaaksi katsoo.)

Mutta miksi radioasemat ovat samasta muotista? Mikä muu kuin ketjuuntuminen voi vaikuttaa siihen, että käänsipä mille kanavalle tahansa niin ne samat päivän hitit raikaavat joka tapauksessa? Mikä on siis tämän laskevan trendin alku ja juuri? Onko meidän lintukodossa sama tilanne kuin USA:ssa jossa joidenkin levy-yhtiöiden harjoittama lahjonta (pay-for-play aka payola) on kukoistanut jo vuosikymmeniä? Radiosoitto on yleisesti ottaen kuitenkin _se tärkein_ musiikin promootiokanava ja USA:ssa jotkut levy-yhtiöt ovat valmiita tekemään lähes mitä tahansa (“Whatever you can dream up, I can make it happen“) saadakseen artistinsa soittolistoille. Ja mitä enemmän rahaa syljetään promootioon sitä samankaltaisemmaksi soittolistat muodostuvat. Koska jenkeissä levy-yhtiöt eivät tietenkään saa suoraan maksaa radioille siitä että jotain artistia puffataan, tapahtuu tämä ns. independent promotion-systeemin kautta jossa itsenäiset promoottorit voitelevat mm. radion ohjelmapäälliköitä matkoilla, rahalla jne. Viime vuonna käry payolasta kuitenkin kävi ja asiat sovittiin tuomio-istuimessa. Ensin Sony ja sitten Warner. Vaikka kaikki, paitsi täysin untuvikko-DJt, tiesivät payolan olemassaolosta ei asiasta tietenkään puhuttu sillä ei yksikään levy-yhtiö halua vaarantaa artistinsa radiosoittoa mölisemällä jotain maksetuista soittolistoista. Vaikeaa uskoa tosin että payola kaatuu kahteen näpäytysluonteiseen tuomioon.

Mutta onko meillä Suomessa vallalla samanlainen käytäntö? Ovatko joidenkin levy-yhtiöiden jenkkikäytännöt ulottuneet tänne? En haluaisi uskoa että näin on, mutta olisi ainakin vapauttavaa tietää asian todellinen laita jotta radion alamäen pysäyttämistä voitaisiin pohtia oikeassa valossa.

Comments»

1. ÜBERKUUL. » Samaa tuubaa joka tuutista - Friday, February 3, 2006

[…] Mutta miksi radioasemat ovat samasta muotista? Miksi, miksi, miksi? Tuhoavatko soittolistat radion? […]

2. Esa - Saturday, December 16, 2006

radiohelsinki.fi – soittolistojen vihollinen!

3. Sami Oinonen - Saturday, December 16, 2006

Jep. pitää paikkaansa.

4. Jaakko Lautaoja - Monday, February 11, 2008

Ääniteteollisuus ei edes itse hyödy soittolistoista. Niille päässyttä levyä ei kannata ostaa, kun se soi kokoajan muutenkin, eikä kohta haluakkaan kun siihen on kyllästynyt. Muista kukaan ei sitten edes tiedä mitään ,kun ei niitä soiteta. Ennen oli radioilla ns. mustalista biiseistä, joita ei saanut soittaa. Nyt lista, mitä ainoastaan saa soittaa. Se lista tuntuisi olevan lyhempikin, kuin se mustalista, jota he toisinaan radiossa pilkkaavat.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: