jump to navigation

Reki karkaa käsistä… Tuesday, January 24, 2006

Posted by Sami Oinonen in design, kuluttaminen.
trackback

sledge.jpgDesign on elämämme-teemaisen Charles & Marie-saitin trendivelhot bloggaavat kiihkeästi Kölnin huonekalumessuilta. C&M tykästyivät muun muassa kuvan rekeen, jonka on suunnitellut saksalainen putkirunkoisilla huonekaluillaan maailmaa rankaissut Thonet. Charles & Marien typerryttävän blogientryn perusteella voimme tehdä kolme johtopäätöstä:

  1. Reen suunnittelija Holger Lange ei ole koskaan nähnyt lunta, saatikka laskenut mäkeä millään rekeä muistuttavalla. Jos tuon reen tuikkaa pehmeään lumeen niin sinne se jää, alas ei pääse edes heittämällä. Tai jos pulkkamäki on Kaivarin kovaa, niin pyöreiden “jalasten” johdosta rekihän valuu holtittomasti aivan minne sattuu. Silkkaa hasardihommaa.
  2. Thonetilla ei ole vahvana vanhoista virheistä oppimisen perintö, eikä tieto siellä näköjään kumuloidu jos kerta firmalla on yli sadan vuoden rekienvalmistusperinne allaan.
  3. Charles & Marien paljastuvat Holger Langen ohella normaaleiksi design-hörhöiksi jotka toteuttavat kirjaimellisesti sanontaa “form over function”. C&M:n mukaan reki on hieno koska “We love it for it’s simplicity and elegant lines.”

Logiikka menee jotenkin näin:

“Ai että sulla on hieno reki, onks sillä hyvä laskea?”
“No ei vi**u oo, tää on ihan paska. Eihän tää ees kulje.”
“Ai, no mut se ainakin näyttää hyvältä. Se on kuule tärkeintä.”

Entäs se mäellä laskeminen? Sääliksi käy suunnittelija Langen tytärtä jolle herra tämän reen suunnitteli. Lapsipolo itkee mäessä designreki kainalossaan, kun muut lapset kirmaavat Bauhausin yhden euron lirpakkeilla haalarit tulessa.

Comments»

1. ÜBERKUUL. » uu-la-laa, u-lal-la! - Saturday, February 25, 2006

[…] Lempi(nälvimis)saittini Charles & Marie kunnostautuu jälleen esittelemällä elintärkeitä design-innovaatioita. Pariskuntahan kuukahti taannoin onnesta Kölnin huonekalumessuilla erään erittäin käytännöllisen lumireen edessä. […]

2. .:Kulutusjuhla:. » Blog Archive » Köyhyyden rajoilla - Friday, April 7, 2006

[…] Kasan Jussi toteaa, että musiikkimyynnin laskuun vaikuttanee se, kuinka kuluttajan rahoista on nykyisin kilpailemassa myös moni kiinnostava muu asia kännykkälaskusta elokuvalippuihin. Überkuulissa epäillään, että hienosta muotoilustaan kiitosta saanut reki ei kestä tosikäyttöä. Oopa on nostalgian innoittamana ostanut Juicy Fruit -purukumia. Just Sopivasti arvioi tummaa suklaata ja täysjyvähiutaleita (ja viittaa jo toistamiseen tänne, mistä kiitos!). Uutuusblogi Mentaalinen tahtotila kertoo ostavansa innolla uusia teknologisia laitteita ja samaan syssyyn kokee, että nykyisin ostosten teko monissa liikkeissä on yhä hektisempää. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: