jump to navigation

Ravintola Vespa – suosittu italialainen ruokaravintola Saturday, February 18, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit, kuluttaminen.
trackback

fellini via veneto.jpgVankkumattomana italialaisuuden kannattajana – niinkuin se manifestoi itsensä käyttöesineissä, autoissa, moottoripyörissä, huonekaluissa ja vaatteissa – olin ihan ok fiiliksillä kun päätimme pitää kevyen yhtiökokouksen ravintola Vespassa Etelä-Espalla. Ja koska valistuneena kasvissyöjänä pasta on kaikissa muodoissaan tärkeä osa ruokavaliotani, ajattelin että luvassa on kunnon safkaa hyvissä puitteissa. Sillä mitä muuta voi odottaa jos ravintolan nimi on Vespa?

No siellä on varmaan vanha Vespa ikkunassa. Totta helvetissä, hieno sininen Vespahan siellä sisäänkäynnin vieressä seisoi. Upea oli. Odotin sitä maagista hetkeä joka aina seuraa nähtyäni vanhan Vespan, sitä hetkeä kun siirryn suoraan 50-luvulle mustavalkoisen italialaiselokuvan miljööseen, kevyesti savuiseen brasserieen, jossa käytännöllisyys ja pelkistetyt linjat ja värit – arjen eleganssin demokraattinen muotokieli – tervehtivät nälkäistä kulkijaa. Sillä mitä muuta voi odottaa jos ravintolan nimi on Vespa?

Siirryin jännittyneenä yläkertaan, mutta aikapoimu oli epäkunnossa. Mitään ei tapahtunut. Tai oikeastaan tapahtui, muttei se mitä odotin. Vedin melkein pultit. Yläkerta on kammottavinta kitschiä mitä olen pitkään aikaan nähnyt … kipsisiä pylväitä ja patsaita, punaiset tapetit, aivan kuin kokoelma jonkin todella omaperäisen Rooman imperiumia käsittelevän b-filkan lavasteista. Empireroskaa jolla ei ole _mitään_ tekemistä sen kanssa mitä Vespa brändinä edustaa.

Ravintola Vespa on Vegasin kiiltokuvataivaan, The Venetian-hotellin, ravintoloiden erittäin, erittäin kaukainen sukulainen. Mutta ilman bikineissä keikoilevia tarjoilijoita. Aito espanjalaistyylinen “sisään-ulos-kiitos ja näkemiin” syöttölä. Samaa kategoriaa kuin niin monet webbisaitit: komea julkisivu, mutta mitä enemmän pöyhii sen ontompi vaikutelma jää.

Primulan markkinointitekstin mukaan Ravintola Vespa on “italialainen suosittu ruokaravintola”. Jep. Ravintola Vespa on suosittu sijaintinsa ei italialaisuutensa takia. “Ehkä se riittää”, arvellaan. Täytyy kyllä myöntää että ruoka oli sitten täysin harmoniassa paikan inspiroivan interiöörin kanssa. Miten voi olla että Piaggion Vespa-brändiä voi käyttää tällä tavalla? Pitääkö minun käydä se Vespa repimässä sieltä ikkunasta massikallani arvoiselleen paikalle?

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: