jump to navigation

Please leave the GUINNESS website Sunday, February 19, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit, status quo.
trackback

trespassing.jpgNestemäisen ruisleivän patentoinut Guinness-panimo on aloittanut bloggaamisen. Vaikka yritysblogeissa tyypillinen ongelma on se että ne kilpistyvät vain yhdeksi tavaksi toitottaa yrityksen virallista totuutta, näyttää siltä että Guinness on heti kättelyssä oivaltanut jotain mitä jotkut yritykset eivät koskaan tule oivaltamaan. Kun blogia lukee niin siitä välittyy aitous ja niin pöyristyttävältä kuin se kuulostaakin, todellinen halu keskustella ja ottaa huomioon kuluttajien mielipiteet, ei vain yrittää tunkea Guinnessin virallista bränditotuutta lukijoiden kurkusta alas. Blogia pyörittää Guinnessin piskuinen Iso-Britannian markkinointiosasto, joka vaikuttaa olevan koko bloggausjutskasta kovin tohkeissaan.

Mutta ei. Hyvää tarkoittava blogi saattaa kuitenkin kuukahtaa ja halvaantua korporaatiolakimiesten hysteeriseen hätävarjelun liioitteluun. Blogia on mm. aloitussivulla väkisin yritetty rajoittaa vain Iso-Britannian asukkaille. Muilla ei ole virallisesti asiaa saitille. Kerrassaan onnetonta sähellystä, joka paljastaa loppujen lopuksi sen miten kuutamolla Guinness (ja sen lakimiehet) on webin luonteesta. Kun aloitussivulla valitsee Iso-Britannian sijaan “Other countries” kävijä ohjataan Sorry-sivulle, jonka teksti on absurdiudesssaan alkaneen vuoden parhaimpia kirjallisia tuotoksia.

SORRY

Thanks for your interest in our blog and we are really sorry that we are unable to allow you access. We HAVE to have this sort of gateway page for legal reasons. Firstly, lots of countries have different policies and laws regarding the legal age at which people can view materials to do with alcoholic products and how alcohol brands can and cannot market their goods. For this reason we are legally bound to ask people where they are from (in case it’s a country that doesn’t allow alcohol marketing) and how old they are (to ensure they are of legal drinking age). This is the right thing for us to do and that’s the reason for having a gateway page in the first place. In terms of which countries can access, there are two answers to this. Obviously Guinness is one great brand that’s widely loved in about 150 countries. But the drinkers in those countries are all different so what the various marketing teams get up to differs also. What’s on this blog is specifically about our GB plans – hence the focus on those drinkers. Secondly there are legal issues with us making content the GB team have written available to other countries. We are looking at what can be changed but this may take a while so bear with us.

Please leave the GUINNESS® website »

EVVK. Minua kiinnostaa kuluttajana Guinness, ei se miten he ovat organisoituneet tai mitä markkinoinnin kohdentamiseen ja sisällön julkaisemiseen liittyviä sisäisiä ja lakiteknisiä haasteita heillä yrityksenä mahtaakin olla. Toivottavasi Guinness reagoi nopeasti. Saa nähdä voittaako yrityksen sisäisen taistelun lakimiehet vai maalaisjärki. Vai syökö negatiivinen palaute blogin uskottavuuden ennen taistelun ratkeamista?

[Guinness Blog via gapingvoid]

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: