jump to navigation

Hyvää oloa ja kevään valoa Wednesday, March 22, 2006

Posted by Sami Oinonen in kuluttaminen.
trackback

woman sales clerk.jpgTiistaiaamu suuressa helsinkiläisessä tavaratalossa. Vaateostoksilla kevättä rinnassa. Nainen ottaa kanta-asiakaslehden laukusta ja käy kassalle.

“Huomenta, hyllyssä ei ollut tästä kevätpuvusta enää kokoja jäljellä. Löytyisiköhän kuitenkin…”
– Minä tarkastan tilanteen….Kyllä löytyy yksi, mutta se on varattu. Joo, nämä on kuule Oulua myöten varattuna kaikki, niin suosittuja ovat. Meillä pidetään kolme päivää tuote varauksessa, jonka jälkeen seuraava listalla saa. Tämä on varattu perjantai-aamuna…

“…joten, sinä voit sen minulle myydä, siitähän on jo kolme päivää…”
– ???

Seuraa myyjien välinen laskutuokio: “Perjantai…lauantai …(Sunnuntaina kauppa kiinni, ei lasketa)…maanantai.. Joo kyllä, kolme päivää siitä on jo”.

“No hyvä, minä otan sen, tuossa pankkikorttini.”
– No jospa minä vielä soitan tuotteen varanneelle, jos hän nyt sitten kuitenkin haluaisi tuotteen kaikesta huolimatta!

“Kops (Naisasiakkaan alaleuka kopsahtaa tiskiin) … Mitä? Siitä on jo kolme päivää jo ja jos tämä toinen olisi sen halunnut hän olisi jo sen hakenut. Minä olen tässä nyt ja olen sen valmis ostamaan. Nyt. Heti. TÄSSÄMINÄOLENTÄSSÄ!!!”

Myyjä soittaa hamsterin numeroon…ei vastausta.

“No, kai minä NYT voin saada tämän? Voinhan?
– Jospa nyt kuitenkin odotetaan torstaihin, eihän sitä koskaan tiedä jos tuotteen varannut haluaisi sen kaikesta huolimatta, ja kun nyt en saanut häntä kiinnikään. Minä laitan teidät tähän varauslistalle. Ja jos hän ei osta, niin me soittelemme sitten. Emme tietenkään soita, jos hän tulee tuotteen hakemaan.

“mtämtä..(tukahdutettua raivoa)”
– Olette nyt toisena varauslistalla!

Nainen kävelee ulos ja miettii mitä helvettiä juuri äsken tapahtui. Näinkö toimii tavaratalo johon hän on upottanut rahaa pienen länsiafrikkalaisen banaanivaltion bruttokansantuotteen verran? Ja miksi joku varaa tuotteen ja ei sitä hae? Kotiin päästyään hän soittaa liikkeen asiakaspalveluun ja avautuu kokemuksestaan vaatien oikeutta. Asiakaspalvelun pirtsakka tyttönen luettelee suuren tavaralon arvomaailman mukaisia one-linereita siitä miten jokainen asiakaspalaute on ensiarvoisen tärkeää tiellä kohti asiakaskeskeisen ja palkitsevan ostoskokemuksen rehevää keidasta ….

Nainen ihmettelee ettei asiakaspalvelu käyttänyt heille tarjottua oljenkortta hyväkseen. Tavaratalo oli menettänyt jo aiemmin hänen luottamuksensa ja asiakaspalvelulla oli mahdollisuus korjata tilanne ja palauttaa naisen usko ennen niin suuresti arvostamaansa ostosparatiisiin. Mutta ei. Tavaratalon ylevät puheet asiakastyytyväisyyden tärkeydestä vaikuttivat nyt täysin tyhjiltä hölinöiltä.

Comments»

1. Just Sopivasti - Wednesday, March 22, 2006

Onko tämä tarina tosi?

Hurjaa.

2. Sami Oinonen - Wednesday, March 22, 2006

kyllä. todellisuus on tarua ihmeellisempää.

3. deewa - Wednesday, March 22, 2006

Ja epäileekö joku ettei moinen olisi tosi tässä asiakaspalvelun luvatussa maassa?

4. Sami Oinonen - Wednesday, March 22, 2006

Niinpä. Yllättäen, hyvin ystävällinen naishenkilö soitti ja vakuutti tekevänsä kaikkensa josko kaikesta huolimatta jostain sitä vaatekappaletta löytyisi. Tämä siis sen jälkeen kun olin alkuperäisen postin kirjoittanut ja laittanut kopiona asiakaspalveluun. Toisaalta hyvä jos blogien sysäämänä parannusta asiakaspalvelussa tapahtuu. Toivoisi kuitenkin yritysten alkavan pikku hiljaa avautumaan enemmän avoimeen verkkokeskusteluun asiakkaidensa kanssa oma-aloitteisesti. Toisaalta surkuhupaisaa, sillä tässähän joutuu lähes blogiaan väärinkäyttämään että saa yrityksen hereille. Varmasti olisi kysyntää The Consumerist:in kaltaiselle todelle kovalle kuluttajan ääni-blogille tässäkin maassa.

5. Mari Koo - Thursday, March 23, 2006

Tätä avointa verkkokeskustelua yritysten ja kuluttajien välille on mm. Digikko-blogissa peräänkuulutettu, ja itsekin olen jossain vaiheessa tainnut tuota Consumeristin tyyppistä sivua kaivata. Kai tässä on sitten ryhdyttävä itse sellaista tekemään!🙂

6. Sami Oinonen - Thursday, March 23, 2006

aivan! pistetään kunnon jengi pystyyn, blogi kasaan, ja lepsut yritykset varpailleen. eläköön vallankumous!!!

7. Pirkka - Thursday, March 23, 2006

Olen mukana vallankumouksessa.😉 Vielä tässä vaiheessa kannattaisi aina toimia juuri noin kuin Sami toimi, jossa yritykset pikkuhiljaa oppisivat huomioimaan verkkokeskustelut.

Kun kirjoittaa yritysten tuotteista tai palveluista blogiinsa, niin ei muuta kuin lähettää linkin tähän blogikirjoitukseen firman asiakaspalveluun ja pyytää vielä haluavansa vastauksen blogiin.

Opetetaan, opetetaan pikkuhiljaa…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: