jump to navigation

Apple, autot ja olennaiseen keskittymisen taito Friday, May 5, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit.
trackback

nissan edge concept car.jpg
Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn vertasi hiljattain etenkin amerikkalaisen autoteollisuuden ahdinkoa siihen tilanteeseen mihin Apple oli ajautunut 90-luvulla. Kun tuhlaajapoika Steve Jobs palasi ruoriin Apple oli tuuliajolla. Jobs palautti uskon keskittämällä firman innovoimaan seksikkäitä tuotteita ja loppu onkin historiaa. NY Interntional Auto Shown keynote-puheessaan Ghosn haastoi autovalmistajat ottamaan oppia Applen uudesta noususta ja siitä miten tehdä auton ostamisesta ja omistamisesta henkilökohtaisempaa ja autoista yksinkertaisesti seksikkäämpiä. Hänen mielestään kaikki autot ovat nykyään samasta muotista ja että autoteollisuus keskittyy liikaa ostoinsentiiveihin, voluumeihin ja markkinaosuuksiin. Näin se olennainen, eli auto ja sen omistaminen, on jäänyt taka-alalle.

"When you were a kid or I were kid you could recognize the brand from the looking at the design, but it is impossible now."

Ghosn on ainakin onnistunut kääntämään Nissanin (ja Renaultin) oikealle uralle. Konserni takoo tulosta, autot herättävät tunteita ja käyvät kaupaksi.

"I'm saying don't go after the volume, don't go after share. Go after loyalty, go after brand, bring back emotion to the car industry and the consumer will reward you."

Tämän kommentin voisi sanoa aivan yhtä hyvin Steve Jobs. Tuotteet, joista kuluttajat välittävät intohimoisesti, tulisi olla toiminnan lähtökohta.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: