jump to navigation

Pikantti taantumuksen tuulahdus Sunday, June 4, 2006

Posted by Sami Oinonen in status quo.
trackback

gigantti gps.jpgGPS-navigointilaitteet ovat nyt sitä ostetuinta elektroniikkaa. Joten ei ole yllättävää että kodinelektroniikkaketjut kilvan mainostavat niitä ja niiden ohjelmistoja. Gigantissa ei olla kuitenkaan mietitty asiaa kovin pitkälle, sillä heidän GPS-liitteensä mainosteksti yrittää vedota miehiseen lukijakuntaan hyvin arveluttavin keinoin. Kuvan teksti kuuluu kokonaisuudessaan:

NYT VAIMO VOI KESKITTYÄ MAISEMIIN – kun kartanlukua ei enää tarvita.

Gigantin logiikka on sinänsä ymmärrettävää, sillä kyllä sitä kerran jos toisenkin on saattanut monen miehen käämi palaa kun vaimopolo on tunaroinut yksinkertaistenkin kartanlukuharjoitteiden parissa. Mutta Gigantti ei ymmärrä sitä, että autolomamatkojen suola on nimenomaan se, että vaimo ei osaa lukea karttaa. Näin hänen toivottomasta rämpimisestään topografian viidakossa syntyy vallattoman nautittavaa kinastelua.

Gigantin kuvaamassa täydellisessä maailmassa GPS-navigointilaite sterilisoi lomamatkan täysin ja paikasta A päästään paikkaan B ilman mitään kitkaa. Mitä järkeä siinä on? Radion tasapäistävät soittolistat veivät meiltä jo kanavan vaihtamiseen liittyvän kiistelyn. Haluaako Gigantti todella riistää meiltä matkanteon ainoan ilon – sen jännittävän epävarmuuden perillepääsemisestä?

Gigantin patriarkaaliseen maailmaan on kenen tahansa helppo samaistua. Näin arvelee varmasti myös Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen. Futiksen MM-kisojen jääkaappimainonnassa on ketjulta odotettavissa varmasti markkinointiviestejä kuten:

NYT VAIMON EI TARVITSE RAVATA KAUPASSA YHTENÄÄN – "Marketta tuo sitä kaljaa siitä meidän uudesta Gigantista ostetusta jääkaapista johon mahtuu muuten 16 mäyräkoiraa poikittain ja currykabanossit koko äijäköörille".

Comments»

1. Petja Jäppinen - Sunday, June 4, 2006

Mä en ymmärrä tuota ajatusta laisinkaan; miten niin vaimo voisi keskittyä maisemiin?

Eihän kuskilla ole aikaa keskittyä maisemiin

2. Sami Oinonen - Sunday, June 4, 2006

hehheh…oikeassa olet. Ja sitäpaitsi, naisethan pystyvät tunnetusti tekemään monta asiaa kerrallaan joten ei tässäkään mielessä järkevä slogan. Gigantti on mainostanut täten itsensä pahasti solmuun, tarkasteli asiaa miltä kannalta tahansa. Kuluttajat 1 -Gigantti 0.

3. Lauri - Sunday, June 4, 2006

Entä ajamiseen..?

4. Sami Oinonen - Sunday, June 4, 2006

ajaminen on maisemien katselun sijaistoimintoa


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: