jump to navigation

Taivaallisen brändin kone yskii Tuesday, June 6, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit.
trackback

buddy christ from dogma.jpgMuistelen jostain blogista lukeneeni jonkin joskus väittäneen että hän on varmasti ainoa joka ei tiedä mistä Da Vinci-koodi -hulabaloossa on oikein kysymys. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä minä se en tiennyt vielä ennen eilistä mikä ihme tässä kirjassa ja nyttemmin elokuvassa on valvotuttanut puolta kristikuntaa, toisen puoliskon ryntäillessä kirjakauppaan ja elokuvateattereihin.

Mutta nyt tiedän kaiken olennaisen sillä luin siitä kotiraamatustani. Jeesus siis nai Maria Magdaleenan ja sai tyttären. Joku naisia vihaava Rooman keisari kyhäsi kasaan Raamatun ja katolinen kirkko on mafiamainen salaliitto ihmiskuntaa vastaan. Tai jotain sinne päin. Big deal. Se ovatko nämä pöyristyttävän kerettiläiset väittämät totta vai tarua, ei ole olennaista vaan se miten niihin reagoidaan. Kuten kaikkeen muuhunkin, voi Da Vinci-koodiin reagoida vain joko täysin oikein tai täysin väärin.

Reaktio #1: Kehota uskovaisia boikotoimaan filmiä. Julkaise kirjan kohta kohdalta suohon argumentoiva webbisaitti, Jesusdecoded. Järjestä rukoussessioita leffateattereissa. Ole perusnegatiivinen. Näitä katolisen kirkon kollektiivisesti harjoittamia keinoja voidaan kutsua termillä: “Se Täysin Väärä Tapa“.

Reaktio #2: Kiitä luojaasi, että joku on julkaissut kirjan joka saa ihmiset puhumaan kristinuskosta. Ja kun kirjasta tehdään elokuva, jaa näytöksiin vapaalippuja. Jaa myös kahvikuponkeja, jotta leffan jälkeen ihmiset rohkaistuisivat puhumaan kiistellyistä teemoista pitkään ja hartaasti kahvikupposen ääressä. Jaa vielä miljoona Da Vinci-koodin seurantaopasta. Eli tee niin kuin Yhdysvaltojen herätyskristilliset megakirkot tekevät. Ole perusoptimisti. Nämä keinot ovat siis “Se Täysin Oikea Tapa“.

En ymmärrä. Katolinen kirkko on maailman vaikutusvaltaisin yritys. Sillä on 1,1 miljardia asiakasta. Sen lähes kaksituhatvuotinen brändi on kestänyt ajanhammasa esimerkillisen hyvin ja se on edelleen relevantti. Kuitenkin se käyttäytyy kuin mikä tahansa monopolistivoima, joka on menettämässä otettaan. Se on arrogantti ja sillä on jumalkompleksi, sillä se luulee olevansa kaiken keskustelun yläpuolellla. Se luulee että sen määräävä markkina-asema kristittyjen sieluista oikeuttaa sen olemaan välinpitämätön ja laiska kritiikin edessä. Se luulee, että sen ei tarvitse kuunnella asiakkaitaan eikä sidosryhmiään. Se luulee, ettei sen tarvitse uudistua. Siitä on tullut laiskaliikkeinen, mukavuudenhaluinen ja ennustettava. Aivan niin kuin mistä muusta tahansa monopoliyrityksestä.

Jos katolinen kirkko todella haluaa pysyä ajassa kiinni, sen ei välttämättä tarvitse tehdä niin kuin Dogma-elokuvassa kardinaali Glick, joka lanseerasi Buddy Christin (kuvassa) ja kampanjan “Catholicism – WOW!” Mutta vähintä mitä iso V voisi tehdä olisi kuunnella asiakkaitaan ja innovoida vaihteeksi jotain säkenöivän taivaallista. Ehkä sen tulisi ottaa oppia nosteessa olevilta megakirkoilta, jotka ovat oivaltaneet että positiivisella viballa voi myydä vaikka uskontoa.

Comments»

1. Timo - Tuesday, June 6, 2006

Kuva vetikin heti täyden huomioni…🙂 Dogma on yksi mulle eniten iskeneistä leffoista: http://optimistin.vuodatus.net/blog/10944

DaVinci-koodi vain on vielä lukematta ja nyt myös näkemättä, mutta ehkä jossain vaiheessa pitää yleissivistyksellisesti sekin hoitaa.

2. Sami Oinonen - Tuesday, June 6, 2006

dogma on hyva. samoin brazil, katsastus, hurja joukko, lost highway, kauriinmetsastaja…

3. Angela - Tuesday, October 9, 2007

Tämä muinainen postauksesi tarttui hiireni hampaisiin kummallisesti, vaikka en edes yrittänyt sitä. Mutta hyvä niin, sillä huomasin jotain mielenkiintoista täällä kommenttiloorassa: “Kaurinmetsästäjä”! Voi se iki-ihana leffa, joka täräytti melkein tajun kankaalle. Yhtä pökerryksissä olin “Pianon” katsottuani…harhailin kotiin sekopäisenä houraillen🙂

Kauriinmetsästyksestä on ikuisuus. Vieläköhän kolahtaisi?

4. telson7 - Wednesday, June 17, 2009

http://koti.phnet.fi/petripaavola/mariamagdaleena.html

Gnostilaisuuden muodostivat monet synkretistiset uskonnolliset ryhmät. Gnostilaisuus piti itseään kristinuskon kilpailijana sekä parempana uskontona kuin kristinusko. Gnostilaisuudessa oli monenlaista vaikutusta esim. jotkut gnostilaiset opettivat, että jumalallisuus saavutetaan miehen ja naisen ykseydellä. Tämä ajatus johti myös jotkut gnostikot tavoittelemaan jumaluutta miehen ja naisen seksiaktin kautta. Mutta oli myös olemassa gnostilaisia, jotka pidättäytyivät sukupuolisuhteista. Kun tiedämme sen tosiasian, että gnostilaiset pitivät kristittyjä vihollisinaan sekä sen että he pitivät itseään kristittyjä parempina ja he halusivat kaikella tavalla osoittaa kristinuskon vääräksi, niin sen tähden syntyivät ns. gnostilaiset evankeliumit, joiden tarkoituksena oli mustamaalata ja vääristää Raamatun evankeliumi. Gnostilaiset menivät niin pitkälle tässä, että he kirjoittivat evankeliumit “uusiksi” väärentämällä ne; joissa he kuvasivat Jeesuksen tavalliseksi mieheksi, joka yhtyi jumalallisuuteen Maria Madgaleenan kautta. Tuo gnostilainen väite, että Maria Madgaleena oli Jeesuksen vaimo sopi gnostilaisille, koska sillä tavalla he pyrkivät väittämään oman oppinsa oikeaksi ja saivat tukea ajatuksilleen. Ajatus Jeesuksen naimisissa olosta (yhtyminen jumalallisuuteen naisen kanssa) on gnostilaista evankeliumia. Samoin myös tuo toinen seksuaalikielteinen ryhmä sai lisää vettä myllyynsä väittäen “uusien” evankeliumien kautta, että Jeesus vietti synnillistä ja paheellista seksielämää. Näin nuo molemmat ryhmittymät saivat itselleen “uusista evankeliumeistaan” oivia puhemiehiä, joilla he hyökkäsivät kristittyjä ja Raamatun sanomaa vastaan. Se oli ovela juoni toisten mustamaalaamiseksi, mutta onneksi tiedämme sen, että näiden gnostilaisten tekstien innoituksen lähde on ollut pimeyden päämajassa, ja että Raamatussa on totuus siitä kuinka asiat ovat. Raamattu ei kerro Jeesuksen olleen naimisissa, eikä Hän ollutkaan naimisissa, koska Hän ei syntynyt maailmaan naimisiinmenoa varten, vaan siksi, että kuolisi syntiuhrina maailman synnin tähden.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: