jump to navigation

Totuus jalkapallosta – kahden amerikkalaisen puheenvuoro Thursday, June 29, 2006

Posted by Sami Oinonen in status quo.
trackback

Well, next time somebody pushes soccer in your face, remind them that soccer is to sports what rice is to food and disco to music: bland and monotonous. Tom Cruise is the most popular movie star in the world! Think of soccer as eating rice and listening to disco while watching a Tom Cruise movie.

Näin analysoi jenkkitoimittaja Allen Barra jalkapallon merkitystä. Miksi jenkit eivät liikutu jalkapallosta vaan lämpeävät ainoastaan omaan käsipalloversioonsa tai pesäpalloonsa? Ja miksi nämä jenkkien lajit, päinvastoin kuin britti-imperiumin kriketti, eivät oikein ota tulta missään muualla maailmassa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Olisikohan kyse jostain “not invented here”-syndrooman ilmentymästä? Vai onko meidän rakas jalkapallomme yksinkertaisesti niin tylsää, ettei se uppoa Allen Barran kaltaisiin amerikkalaisiin? Siis, voiko mikään olla tylsempää kuin jenkkifutis tai baseball? Ei voi, allenbarrat eivät vain näe metsää puilta.

Tässä, kuten kaikissa muissakin kinkkisissä amerikkalaisuuteen liittyvissä päivänpolttavissa pohdinnoissa turvaudun teksasilaisen ystäväni, tuon kunnon republikaanin, apuun. Sillä mitä sitä turhaa arvuuttelemaan, kun tiedän että hän tietää totuuden. Aivan samoin kuin hän tiesi, että oli sulaa hulluutta edes kuvitella että John Kerrystä olisi voinut tulla presidentti, miksi Hillary Clintonista ei voi koskaan edes tulla presidenttiä, tai miksi New York Times on yksi liberaalikommareiden propagandalärpäke jne. jne. Eikun ring-ring soittamaan:

Question: Why americans in general don’t get soccer? I want the true answer from a texan.

Answer: There are not many breaks in the games for commercials (compared to football, baseball etc.), so soccer is not promoted, thus is not popular.

No tottakai. Näinhän se on. Eli jos halutaan kunnon futista jenkkeihin, tarvitaan lääkkeeksi mainostajaystävällisiä breikkejä viiden minuutin välein. Kyytipojaksi vielä rankkarikiintiöt, sanotaan vähintään 5 rankkaria per puoliaika, niin johan alkaa ronaldot, ronaldinhot, robinhot ja rondilhot kiinnostamaan. Eli periaatteessa on siis aivan sama mitä siellä kentällä tapahtuu, kunhan vain taataan riittävin väliajoin kliimakseja ja sirkushuvia. Tämä selittää myöskin sen miksi kammottavan tylsät  lajit kuten jenkkifutis ja baseball menestyvät jenkeissä, ja kertoo meille mikä olisi menestysresepti saada ne menestymään myös muualla.

Luulisi FIFAa kiinnostavan valtava jenkkimarkkinapotentiaali ja tv-sopimustulot. Kaikkien keinojen tulisi olla siis sallittuja. Me eurooppalaiset emme voi antaa amerikkalaisten tylsistyä vuosisadasta toiseen aneemisten urheilulajiensa parissa. Se ei ole ihmiskunnan etu. Jotain on tehtävä.

Comments»

1. PA - Thursday, June 29, 2006

En ole koskaan jaksanut jenkkifutista kyllin kauaa, niin en tiedä.. Kuinka siinä siis on toteutettu mainoskatkojen paikat?

Olin kerran katsomassa Arizona Diamondbacksien [jotka lopulta menivät ja voittivat koko kauden] baseball-ottelua, ja täyttelin pistetaulukkoa kohteliaisuuttani pelin edetessä, kun kerran isäntänikin näin tekivät.

Jossain vaiheessa vierustoverini kysyi minulta, miksi kummassa noita pisteitä pitää kirjata ylös, kun ne voi lukea lehdestä, jos kiinnostaa. Kerroin, ettei minulla ole aavistustakaan.

2. Tino - Thursday, June 29, 2006

Jenkkifutiksessahan rytmitys on paljon hektisempää, joukkue rimpuilee eteenpäin 0-2 metriä, katko ja uusi aloitus. Sopivin väliajoin tulee läpiajo mikä sekin kestää tusinan sekuntia korkeintaan. Noihin breikkeihin on hyvä ympätä miettimistaukoja jotka esiintyvät tv-katselijoille mainoksina.Lajissa maataan maassa enemmän kuin melkein missään muussa, (italialainen jalkapallo hyvänä kakkosena). Ainoastaan vapaapainissa taidetaan olla enemmän pötköllään.

Jos mahdollista niin vielä rikkonaisempaa peliä on maahockey jossa pikaisesti silmäiltynä aloituksia on noin viiden sekunnin välein. Rytmitys on kuin aloittelijoiden pöytätenniksessä.

3. Sami Oinonen - Thursday, June 29, 2006

Jep järkevät tv-yhtiöt hyödyntävät joka tauon, jenkkifutis on rikkonaisuutensa vuoksi varmasti ihanteellista mainostajalle. ja mitä meidän futikseen tulee, niin samaa voisi aivan hyvin hyödyntää meilläkin. Mainospaikkoja myytäisiin tyyliin 5 sekunnin, 10, 15 jne kestoisina ja niitä ajettaisiin tilanteen mukaan. Ja tosiaankin Italian maajoukkueen pelit voisivat toimia hyvin pilottina.

Tv-katsojan näkökulmasta jatkuvat mainokset joko ärsyttävät tai niihin turtuu nopeasti.

Tuo metastatistiikkaobsessio on jotain mystistä, mutta kyllä se käy hyvänä sijaistoimintona jos muuten paikan päällä alkaa uni tulla simmuun.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: