jump to navigation

Mitä Schumin jälkeen? Sunday, September 10, 2006

Posted by Sami Oinonen in überkuul, mopot.
trackback

f1-old-days.jpg
Tämä sunnuntai on ollut paras miesmuistiin. Klo 07:00 alkoi neljän tunnin rupeama MotoGP:tä Malesian kuumankostealta Sepangin radalta. Ihanaa. Pari tuntia breikkiä ja sitten seurasi World Superbiken GP. Väliin formuloita ja vielä kuuden pintaan World Superbiken osakilpailun toinen lähtö. Kaiken kaikkiaan kevyet kahdeksan tuntia miehen ja koneen pyhää liittoa. Legendaarista.

Mitä muuta voi sunnuntaipäivältä vaatia? Entä elämältä??? Toivioretkeä syksyisessä maaseutumaisemassa raikkaan ilman hyväillessä orvaskettä? Aamiaista Cafe Ekbergissä? Laatuaikaa perheen parissa? Sukulointia? Hetkeä keskeneräiseen kirjaan syventyneenä höyryävä kahvikupponen vierellään? As if ja paskan marjat. Mikään ei voita moottoriurheilua. Ja se pitää kokea paikan päällä. Jos se ei ole mahdollista, niin sitten tv:stä ja kaikki kajarit yhdellätoista. Ja kaikki talteen vielä kovalevylle jälkipolvia ja -puinteja varten.

Tänään on erityisen hienoa olla suomalainen, sillä nyt on enää Kimi Räikkösen pääkopasta kiinni tuleeko hänestä maailmanmestari vain kerran vai useamman kerran, sillä hän on tuleva Ferrari-ässämme Schumin lopettaessa tämän kauden jälkeen.

Väkisinkin tulee kuitenkin pohdittua Schumi-fanien kohtaloa. Mitähän tekevät ne tuhannet kisoja kiertävät saksalaiset kun mies nyt lopettaa? Laahustavatko he vielä matkailuautoillaan vanhasta tottumuksesta niille samoille leirintäaluepaikoille kuten aina aiemmin, kylmälaukut täynnä Liedlin bratwurstia ja olutta? Muistelevatko he apeina Schumin kulta-aikoja kyhjöttäessään matkailuautojensa katoille rakentamissaan lavereissa?

Ketä he sitten kannustavat? Ralfia? – Ei. Häntä tullaan aina vertaamaan veljeensä. Nick Heidfeldia? – Ei. Ei ole hänestä voittajaksi saati sitten Schumacherin manttelinperijäksi. Nicoa? – Ehkä, mutta hän on maaton mies ja liian fiini perusgermaanille. Toisaalta he voivat nähdä Nicossa jotain mitä he itse haluaisivat olla. Puhtoisen ja nopeaälyisen sankarin. Saksalaisen identiteettikriisin ainekset ovat nähtävissä.

Muita kisoissa kävijöitä tuskin haittaa öykkäröivien saksalaisten poisjäänti pätkääkään. Mutta saksalaisilla (ja formulabusineksellä) on nyt kohta edessään suuri ongelma? Ketkä täyttävät jatkossa katsomot?

No suomalaisten näkökulmasta seuraava formulakausi tulee olemaan ns. legendaarinen. Kaksi suomipoikaa geimeissä ja vielä huipputalleissa. Taidan purskahtaa ilon kyyneliin. Olen täsyin vakuuttunut, että ensi kaudella suomalaisia rynnii Euroopan kisapaikoille enemmän kuin koskaan aiemmin.

Ja kuten eräs lapsuudenystäväni jo minulle kerkesi teroittamaan, suomalainen formulakuski ei ole koskaan voittanut Italian maaperällä. Mikä olisikaan siis paremaa kuin Kimin voitto Ferrarilla Imolassa ensi keväänä? Ei mikään. Se on siis koettava paikan päällä. Onneksi on aikaa valmistautua, päntätä statistiikat, kaivaa edellisten kausien Imola GP:t videolta, harjoitella rata takaraivoon pleikkarilla, hankkia punaiset haalarit ja Renun lippis (Heikki Kovalaisen kunniaksi), tutustua Bolognan maakunnan historiaan ja tulevaisuuteen jne.

Voi pojat, tuli kerralla elämään taas sisältöä. Imola here I come!!!

***

Tämä kirjoitus on jatkoa Suomen parhaaseen blogiin (Pakokaasuja) keväällä jättämääni kommenttiin.

Comments»

1. -jp- - Sunday, September 10, 2006

Hieno päivä formuloissa miesmuistiin. Ensi vuonna kisoja yksinkertaisesti joutuu katsomaan. Itseasiassa ensi kausi saisi jo alkaa.

Loistokirjoitukseesi voisi vielä lisätä kysymyksen, mitä mieltä Ferrari-fanit ovat Kimistä? Tämän päivän lehdistötilaisuudessa kaveri näytti finniensä kera niin nuorelta ja pieneltä hahmolta Schumin rinnalla. Onko Kimistä fanitettavaksi saatika formulaikoniksi?

2. Sami Oinonen - Sunday, September 10, 2006

jp: jep, täytyy myöntää että tämänpäiväinen f1 gp oli ensimmäinen, jonka olen katsonut tällä kaudella kokonaan, niin tylsää on renun ja ferrarin dominanssi… mutta ensi kaudella en valita noita yhtään vaan tapitan ruutua sunnuntaisin kuin ennen vanhaan Keken ja Häkkisen aikoihin.

Ja mitä Kimiin tulee niin tifosoillehan riittää, että Ferrari voittaa, ratissa saa olla vaikka kuu-ukko.Tosin onhan se plussaa jos kuljettajan ulosanti olisi nicorosbergimaisen siloteltua.

Kun Nico astuu Ferrarin rattiin vuonna 2009, ellei jo aiemmin ja jos se on Kekestä ja Berniestä kiinni, tulemme huomaamaan miten vanhat formulastarat vertailevat hänen rataeleganssiaan Juan Manuel Fangion, Alberto Ascarin ja John Surteesin vastaaviin. Siinä liikuttuu moni suomalainenkin kyyneliin, kun Nico nakuttaa voitosta toiseen Maranellon orhella jylhällä. Aa-men.

3. Timo - Sunday, September 10, 2006

Voisi kysyä kärjistetysti: kumpi voittaa vuonna 2007 mestaruuden, Heikki vai Kimi🙂 Toinen kysymys on, minne lähteä ensi kaudella katsomaan kisoja.

Todellakin, jos Ferrarin paketti pysyy yhtä hyvin kasassa, kuin viimeisinä vuosina, on vain Kimistä kiinni, miten menestystä alkaa tulemaan. Ja uskon, että sitä tulee.

4. Sami Oinonen - Sunday, September 10, 2006

Kimi voittaa, jos Ferrarin nousujohde jatkuu.

Imolaan tietty kisoja katsomaan! Monzasta tykkäsin kyllä kovasti, trendihörhöä nääs lämmittää viereinen Milanon sykkivä muotikaupunki kovasti. Ja hyvällä säkällä AC Milanilla on just kotiottelu samana viikonloppuna!!!

5. jormanen - Sunday, September 10, 2006

Hyvä Suomi!

Itse olen ollut paikalla yksissä F1-kisoissa, Barcelonassa toukokuussa -97. Villeneuve voitti ja Häkkinen oli muistaakseni kuudes.

6. -jp- - Monday, September 11, 2006

“Kun Nico astuu Ferrarin rattiin vuonna 2009, ellei jo aiemmin ja jos se on Kekestä ja Berniestä kiinni, tulemme huomaamaan miten vanhat formulastarat vertailevat hänen rataeleganssiaan Juan…”

Samin kommentista voinee tulkita, että jokaisessa meissä elää pieni saksalainen tarvittaessa…

Jos katsoo tätä kautta Nicon osalta niin tie Ferrarin rattiin on aika pitkä. Siinä saa iskäkin tehdä tosissaan hommia saadakseen poikansa suoritukset näyttämään paremmilta. Väittäisin, että ensi kaudella ratissa nähtävät Lewis Hamiltonin sekä Nelson Piquet junior tulevat myös omalta osin sekoittamaan F1 pakkaa.

7. Timo - Monday, September 11, 2006

Tuo Nicon epäonni johtuu pitkälti hänestä riippumattomista syistä. Jos vain auto kestäisi tai kolarointia muiden kanssa ei tapahtuisi, olisivat sijoitukset olleet parempia. Jospa Toyotan moottorit olisivat Cosworthia kestävämpiä ensi vuonna.

8. Sami Oinonen - Monday, September 11, 2006

Kyllä Nico on kaikista tämän hetken ongelmistaan huolimatta taivaanlahja Formulalle. Schumi-ainesta.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: