jump to navigation

Unelmista totta Wednesday, October 11, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit, innovaatiot.
trackback

bmw-315-ps-da-3-wartburg-2.jpg

…an onboard computer that will recognize you, then seek out information you want and entertainment you love. While you sleep, your BMW will scour the Net — via Wi-Fi and other connections — collecting, say, 15 minutes of new jazz followed by a 10-minute podcast on the energy industry

Vau! Näin visioidaan BMW:llä. Olen jo pitkään haaveillut siitä, että voisin vain stikata mp3-soittimeni autohifin USB-plugiin, tai vain ladata kotitietokoneeltani ennen matkaa tuoreimmat uutiset tai matkalle sopivan taustamusiikin ja muun viihteen langattomasti autohifin kovalevylle. Nykyään tulee vielä sählättyä aivan liikaa cd-levyjen kanssa. Mitä ottaa mukaan ja mitä olla ottamatta? CD-formaatti on vain niin kömpelö.

Ylläoleva lainaus on Business Weekin mahtavasta BMW:n luovaa tuotekehityskulttuuria valottavasta juttusarjasta. Ei voi kuin ihailla sitä, miten BMW on aivan täysin erilainen kuin lähes kaikki muut autonvalmistajat: Ketterä uudistaja. Siinä missä Toyota on harmaa tehokkuusmestari, on BMW älykäs massakustomoija, jonka tuotantolinjalta valmistuu täysin samanlainen auto vain kerran yhdeksässä kuukaudessa. Ja siinä missä Mercedes-Benz henkii 90-lukulaisen pönäkkää kessivatsaluksusta, on BMW statushakuisen trendikkyyden tämänpäivän johtotähti vaikka toki ylilyöntejäkin sattuu.

BMW tuotekehitys poikkeaa valtavirrasta monilla tavoin ja yksi merkittävimmistä eroista on, itse asiassa mihin toimialaan tahansa verrattuna, se, että firma ei juurikaan tee kuluttajatutkimuksia. Yleensähän firmat paikkaavat omaa päättämättömyyttään kaikenkarvaisten fokusryhmätutkimusten soissa. BMW:n pääsuunnittelija Adrian von Hooydonk selventää mikseivät he vaivaa kuluttajia konseptien vatvonnalla.

Consumers always will give an opinion based on what they know—they can say what they like or don’t like today. What we’re really asking ourselves today is what cars should be like in 2010. BMW embraces risk. It knows that risk comes with the territory.

It’s too scary for some competitors. Other automobile manufacturers won’t take that risk. No one likes making mistakes. But BMW knows that’s part of doing business.

Rautaa. Keskivertokuluttajalta on aivan turha odottaa mitään visionääristä. Samat kuluttajatutkimuslöydökset saataisiin nopeammin ja halvemmalla jos firmojen suunniteluosastojen vauhtipäät asettaisivat itsensä kuluttajan asemaan ja haastattelisivat toisiaan.

[BMW’s Dream Factory]

Comments»

1. PA - Wednesday, October 11, 2006

Eikös Jobs sanonut ihan samaa. Että ei pidä kysyä, mitä kuluttajat haluavat tänään, sillä siihen mennessä, kun tuote on valmis, he haluavat jotain muuta.

2. Sami Oinonen - Wednesday, October 11, 2006

niin taisi sanoa, muttei ihme sillä Jobs on aina oikeassa.

Jokainenhan voi helposti testata omaa keskivertoaan kysymällä itseltään millaisen tuotteen haluaisi vaikkapa viiden vuoden kuluttua…millaisen auton, kännykän, jääkaapin …. aika vaikea rasti

siis kannattaa jättää visiointi niille jotka todella tietävät. tokihan noita kuluttajistakin löytyy. Heitä kutsutaan lead usereiksi tai tuttavallisemmin stevejobseiksi 🙂


Leave a comment