jump to navigation

Kryptinen tv-mainos pilaa herkän hetken Sunday, October 15, 2006

Posted by Sami Oinonen in bizarre, mopot.
trackback

that-sucks-big-time.jpgLuulen ymmärtäväni mainosrahoitteisen tv-toiminnan. Mutta siitä huolimatta en kertakaikkiaan sulata, että mainoksia pitää tuupata kesken urheilukisojen kiihkeimpien hetkien jatkuvalla syötöllä. Kuten tänään kesken MotoGP-lähetystä. “…ja kun neljä kierrosta on ajettu käväisimme pienellä mainoskatkolla… ja kun yhdeksän kierrosta on takana piipahdamme…ja kun viisitoista kierrosta on takana…. ja kun kolme kierrosta on jäljellä käväisemme pienellä tauolla..”

Ei älkää älkää. Tämähän on ihan hullua. Kolmasosa Nelosen MotoGP-kisan neljänkymmenen minuutin lähetyksestä kului mainoksiin. Tahti on kohta samaa kuin jenkeissä. Käsittämätöntä. Eihän tuossa pysty seuraamaan keskittyneesti yhtään mitään. Olisivat mainokset sitten edes mielenkiintoisia. Mutta ei. Tänäänkin nähtiin yksi maailmanhistorian kryptisimmistä mainoksista, jälleen kerran.

Expressbus-mainos on täysin ufo. Siinähän Pelle Miljoona kurkistaa linja-auton penkkirivien välistä. Mies on bussissa kuin kotonaan. Minäkin uskon niin. No jos kuusikymppisen rastan näkeminen bussissa ei säikäytä, niin sen tekee viimeistään se, mitä tämä kaikkien Goan elämäntapatoiviomatkailijoiden kummisetä letkauttaa yhtä rennosti kuin pakka hohtimia.

Sähän tiedät ettei aina voi jäädä, mutta onnex eebee on siististi cool…

Mitä helvettiä tuolla halutaan sanoa ja kenelle? Ei aukene. Yritän kuitenkin….

“Sähän tiedät ettei aina voi jäädä” on tietenkin viittaus Pellen yli neljännesvuosisata sitten suomalaisten kollektiivista kulttuurintajua venyttäneen Moottoritie on kuuma-rocklevyn nimikkobiisin sananparteen “Sisko tahtoisin jäädä, mutta moottoritie on kuuma…” Mutta mitä tarkoittaa sitten “mutta onnex eebee on siististi cool?

Kenelle tämä mainos on suunnattu? Vanhoille hämyille, jotka vielä muistavat Pellen ja miettivät lähteäkö sukuloimaan citymaasturillaan vai Expressbussilla? Vai teineille, sillä onhan Pellen räpätys aika nuorekasta? No ehkä Exbressbussin mainosmiehet ovat ajatelleet seuraavasti ideoidessaan tämän mestariteoksen:

Noin neljä-viisikymppinen elämänsä toista kevättä elävä perheenisä katselee motogp:tä yhdessä teinilastensa kanssa sunnuntai-iltapäivänä. Expressbus-mainos, joka puhuttelee sekä häntä että hänen lapsiaan, rävähtää eetteriin. Mainoksen nähtyään isä toteaa lapsilleen: ” Ja seuraavan kerran kun lähdetään mummolaan, niin mennäänkin sitten eebeellä.” Tähän lapset: “Jee, sä oot iskä siististi cool.”

Vaihtoehtoisesti lapset toteavat kuorossa isälleen: “Faija hei, toi rasta on siististi cool. Itse asiassa eebee on siististi cool. Mennään mummolaan bussilla, joohan. Mennäänhän?” Tähän isä: “No mutta tooottakai, sillä…

…Moottoritie on kuuma!”

Aarggh :-=

Comments»

1. Anna - Sunday, October 15, 2006

Mainosten katkoman urheilulähetyksen katsominen on tosiaan rasittavaa, mutta vielä hirveämpää on olla paikan päällä seuraamassa esimerkiksi jotain peliä, joka välillä KESKEYTETÄÄN mainosten takia! Siitä on fiilis todella kaukana. Eikä niitä katkoja ole edes ihan vähän, täällä kun tunnin ohjelmaan pitää tunkea sata mainoskatkoa.

Amerikkalaisessa jalkapallossa tuolla tuskin on niin väliä, kun se on niin katkonaista peliä kuitenkin, mutta lätkässä se rikkoo rytmin ja tunnelman täysin. Onhan jääkiekossakin paljon pelikatkoja, mutta mikään seisoskelu ja pidempi hengailu ei siihen kuulu. Vaan katsojiltahan ei kysytä.

Sainpahan muristua.

2. Schizo-Janne - Sunday, October 15, 2006

Musta tuntuu, että tuota “Siististi cool” -mainosta tehdessä on yritetty säästää kustannuksissa ja jätettiin palkkaamatta hyvä copywriter.

3. Sami Oinonen - Sunday, October 15, 2006

anna: jep se on vielä syvemmältä, on tullut livenä nhl:ää katsottua suht’ taajaan ja ei ole mikään niin idioottimaista kun nähdä raavaiden miesten nojailevan tyhjänpanttina kaukalon laitoihin mainosten ajan… tappelisivat edes

4. Angela - Sunday, October 15, 2006

Haa, mutta kaikkein ärsyttävintä ovat mainoskatkot Lostin aikana! Tuntuu siltä, että Lost jää n. puolen tunnin mittaiseksi pätkälostiksi ja mainokset vain kestävät ja kestävät ja keeeeeestävät! Ostan kohta koko tuotantokauden kele.

Pelle Miljoonan moottoritie on kuuma, mutta eebee cool, siinä se🙂

5. Sami Oinonen - Sunday, October 15, 2006

angela: hurahdin minäkin lostin koukkuun sillä onhan se niin stephenkingimäinen tarina että. pistin merkille viime torstaina, että oli hervottoman pitkät mainostauot siinä, kellon mukaan jotain 4-5minuuttia. ei ole ihmisen elämä helppoa mainosten ikeessä ei.

6. PA - Sunday, October 15, 2006

Minusta siististi cool on niin laittamattomasti sanottu, että olen pitänyt sitä sivupalkissani sen debyytistä lähtien.

7. Petja Jäppinen - Monday, October 16, 2006

Minusta on yhtä helvettiä, että hyvät mainostauot pilataan laittamalla siihen väliin minuuttitolkulla lähetystä siitä, miten ihmiset hikoilevat julkisesti.

8. kervå - Monday, October 16, 2006

Paras oli se ihan eka versio, missä Pellen puheesta ei saanut mitään selvää. Se kyllä korvautui aika pian selkeämmällä otoksella.

9. Angela - Monday, October 16, 2006

Steven Kingiä saisi tullakin lisää telkkarista! Ja joo, tuntuu, että Lost on pelkkää mainosta ja sitten tulee se loppuBLONG! Kumma juttu.

10. Sami Oinonen - Monday, October 16, 2006

pa: “siistiisti viileä” olisi hieno t-paitaidea. tuotantoon!

petja: ei ole mitään parempaa kuin se, että aikuiset miehet hikoilevat tiukoissa nahkapuvuissa moottoripyörä haarojen välissä. se on jotain elämää suurempaa. ja mitä kuumempi sen parempi. ja nahkapuvun tulee olla musta. sysimusta.

kervå: se ensimmäinen oli varmasti niin camp, että jopa expressbussin huumorimiehillekin se oli liikaa

angela: no mutta meidät on pelastettu. tuli kotiin Prisman läpyskä. Lostin tuotantokausi 2 hintaan 39,95. Ja siis aivan varmasti ostan. Eipähän tarvitse kytätä joka torstai mainoksia.

11. Angela - Monday, October 16, 2006

puuhuh, älähän puhu enää moottoripyöränahkamiehistä…😉
Mutta hyvä uutinen tosiaan se Lost-tarjous!

12. Jusa - Monday, October 16, 2006

Mainosmiehen on pakko osallistua. Epäilen suuresti, että kyseisen mainoksen tekemiseen ei ole osallistunut yhtään ainoata mainosmiestä. Ja jos on, niin ei ollut enää kun koko roskan maksava asiakas huomasi itsekin pystyvänsä ideoimaan sloganeita. Eebee voisi järjestää hauskan kisan, jossa pyydettäisiin määrittelemään kyseiselle mainokselle kohderyhmä.

13. Eero Holmila - Tuesday, October 17, 2006

Eebeestä on vaikea sanoa mitään (se on liian käsittämättömästi cool), mutta jokainen voinee toki aloittaa uuden kansalaisurheilun mainoskatkojen kanssa. Jos ja kun ei ihan jenkkiläisasteelle haluta joutua.

Suomen lakihan säätelee käsittääkseni aika tiukasti sekä mainosten sijoittelun että mainoskatkon maksimikestot niin kesken ohjelman kuin niiden välilläkin. Eli eikun sekunttikellon kanssa vahtaamaan ja sitten veivaamaan valituksia viestintävirastolle lain laiminlyönneistä.

Tuolta löytyy varmaan sopivia pykäliä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980744

14. Sami Oinonen - Tuesday, October 17, 2006

no mutta vau! Kiitos Eero vinkistä, nyt tuli tv:n katselusta kerralla mielenkiintoista. Pistän ihan koemielessä sunnuntain dramaattisesta motogp:n ryöstöviljelystä keissin vetämään. marmatin tietenkin jo eilen nelosen palautekanavan kautta, mutten sieltä sen suurempia odottele.

15. kervå - Tuesday, October 17, 2006

Jusa: Ainakaan sen originaalin tekoon ei osallistunut yhtään äänimiestä 😀

Eero: Hauska tietää että nuo säännöt ovat vielä olemassa. Luulin että ne lensi romukoppaan EU-yhtenäistämishalun myötä.

Sami: Tulin sitten tänne kommentoimaan sun kommentoijias. Sori😉

16. Jusa - Tuesday, October 17, 2006

Miks mun nimi on boldilla ja muiden ei? Olenko tarkkailussa? Joutuuko myöhemmin mustalle listalle jos paljastuu osallistuneensa näihin keskusteluihin? Ja montako sekuntia tämä länkytys saa kestää?😉

17. Angela - Tuesday, October 17, 2006

Ja miks sun nimessä ei ole linkkiä? Luulisi mainosmiehen mainostavan vähintäänkin itseään🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: