jump to navigation

Unohdettu Helsinki Sunday, November 12, 2006

Posted by Sami Oinonen in design.
trackback

helsinki-wallpaper.jpgWallpaper, tuo kaikkien trendispottaajien hasbeen-raamattu ja Phaidon Books ovat julkaisseet matkaopassarjan meille kaikille designista kiinnostuneille transumereille. Kirjat ovat “Pocket-sized, easy-to-use and discreet so that you don’t feel like a tourist.”

No höh. Mitä vikaa siinä on, että tunnistetaan turistiksi? Minusta on erittäin hienoa olla turistina, sillä silloin kaikennäköisiä tyhmiä kyssäreitäni ja toilailujani katsotaan läpi sormien. Eli eikun kartta reilusti etutaskuun, kamera rinnuksille, ja “olen täysin ulalla”- ilme kasvoille. Sillä pärjää. Vaikkei olisi turistina.

Se mikä Wallpaperin matkaoppaissa pännii tietysti näin suomalaista on se, että Helsingistä ei ole tulossa opasta edes ensi vuonna jolloin tarjonta laajeneen nykyisestä 20 kaupunkioppaasta 60 oppaaseen. Mitä mukamas parempaa Reykjavikilla, Kuala Lumpurilla tai Pietarilla on meidän Kallioon, “Finnish Designiin” ja Ivana Helsinkiin verrattuna? Ei mitään. Voin jo nyt sanoa että Wallpaperin oppaat ovat ihan auf der Arsch. Ja mikä helvetin auktoriteetti Wallpaper enää nykyään on sanomaan yhtään mitään mistään? Sen päättävät ihmiset kuten sinä tai minä.

Eli mitä pitäisi kaikkien niiden tehdä, jotka välittävät Helsingin trendimekan maineesta? No kirjoitaa wikipedia-tyyliin asiallisen härski puffauskirja, joka olisi aivan Wallpaperin oppaiden näköinen – “se puuttuva, mutta tärkein opas” ja levittää kirjaa suomalaisten kosmopoliittien suosiollisella avustuksella jokaisen merkittävän metropolin kirjakauppohin virallisten Wallpaper-oppaiden joukkoon, aivan ensimmäiseksi. Ja Hyvinkös äkkiä vaikka ulkomailla opiskelevat suomalaiset voisi rekrytoida hyvän asian puolesta ja pientä korvausta vastaan miinoittamaan opiskelukaupunkinsa kirjakaupat. Kirjan kanteen sitten vielä ystävällinen tarra “This book is Free, With Love, Your Friends from Helsinki.”

Opas ja sen jakelu paikallisille agenteillemme rahoitettaisiin tietenkin isänmaallisten businessenkelien avokätisillä lahjoituksilla ja kirjassa esiintyvien yritysten mainoksilla. Siitäs saisivat Wallpaperin hyväkkäät trendikurkot. Ehkä ensi kerralla miettivät hieman paremmin mihin joukkoon Helsinki oikein kuuluu.

Comments»

1. Petja Jäppinen - Monday, November 13, 2006

Turistina olemisesta.
Italiassa minua pidetään saksalaisena, venäjällä amerikkalaisena, espanjassa hollantilaisena, englannissa venäläisenä, ruotsissa ja saksassa englantilaisena, ja kiinassa jumalana.

Ja hyvin usein aloittaa Helsingissä henkilökunta minun kanssani asioimisen englanniksi ja monta kertaa olen kuunnellut ihmisten vapautuneita juttuja kun eivät ole odottaneet minun ymmärtävän kieltä.

2. Sami Oinonen - Monday, November 13, 2006

Jumalana olemisesta.
Vuosikymmen ja puolet toista sitten laskeuduin pienellä lentokoneella länsi-intialaiseen maaseutukaupunkiin jossa kiitoradan paikkaa toimitti viiva pellolla.

Vaalea kun olen minut ympäröi heti noin tuhatpäinen pienten intialaisten lasten utelias joukko, he tuskin olivat koskaan nähneet niin vaaleaa ihmistä. Oli messiaaninen olo kun luovin siinä eteenpäin.

Tajusin kuitenkin etten ollut Jumala, sillä pienet lapset kysyivät minulta fiksuja kysymyksiä – englanniksi. Jumala oli näköjään vieraillut kylässä jo aiemmin.

3. Petja Jäppinen - Monday, November 13, 2006

Minä olen kiinalaisen lapsi- ja pelionnea tuovan jumalan näköinen. Tunnin aikana Badalingissa minusta otettiin vajaat 80 kuvaa kättelemässä jotakin miestä tai seimassa tyyriinä jonkin naisen halattavana.
Tavarataloissa ja apteekeissa henkilökunta jätti työnsä saadakseen taputtaa minua ja Kielletyn Kaupungin eräällä aukiolla noin 50 maalta tullutta käveli minun ympärilläni parin metrin päässä olevana puolikaarena, kun kävelin aukiota edes takaisin vaimoani odottaessa.

4. Janne Saarikko - Saturday, November 18, 2006

Ideasi ei ole ollenkaan huono. Itse asiassa se on h*****in hyvä!

Rahoitus ei ole tuossa ollenkaan ongelma, ei myöskään sisältö. Jakelua pitäisi oikeasti miettiä pari kertaa, kun taas markkinointi on PoC.

Jos olisin itse keksinyt tuon ensin, tekisin sitä jo.

Jos tarvitset apuja – laske minut sisään!

5. Sami Oinonen - Saturday, November 18, 2006

kiitos, kiitos, pistän e-mailia aiheesta.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: