jump to navigation

Vuoden tykeimpiä ideoita Friday, November 24, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit, innovaatiot.
trackback

ivana-helsinki-franzeninkatu.jpg IVANA Helsinki-naisen, Paola Suhosen, entinen Kallion (tietysti) Franzeninkadulla sijaitseva kämppä on muunnettu IVANA-kotikaupaksi. Asuntoon on jaossa kymmenkunta avainta, lähinnä ilmeisesti luottoasiakkaille. Avainta voi kukin pitää kahden viikon ajan. Kauppa on lisäksi auki ke-la aina muutamia tunteja kerrallaan. Soitto vain Ivanan kännykkänumeroon ja sesam aukenee.

Avainkonsepti näyttäisi sallivan myös sen, että avaimenhaltija voi luovuttaa avaimensa eteenpäin, kunhan vain itse palauttaa sen ajoissa. Kuulostaa hienon viraalilta toiminnalta. Kukapa ei haluaisi jakaa hyvää elämää ja kokemuksia luotetulle lähipiirilleen.

Kuulin tästä konseptista vasta hiljattain Design Finlandin Jannelta. En selvästikään ole ns. inessiivissä mitä tulee designiin. Däng!

[Design Finland]

Comments»

1. Petja Jäppinen - Friday, November 24, 2006

Minulla on epäillys että minulla ja Suhosella on yhteinen tuttava.
Esitin pienessä piirissä tuollaista ideaa joskus viime vuoden puolella miitissäni.

2. Janne Saarikko - Friday, November 24, 2006

Petja, onhan teillä yhteisiä tuttavia, ainakin kaksi.

Koska en tunnusta ajatusta verkottaneeni eteenpäin.

Mutta konsepti on hieno. Siitä tuutista tulee varmaan monta muutakin hienoa juttua vielä…

Sami, kiitos krediiteistä. Kyllä sä oot d-inessä!😉

3. Jazmanaut - Saturday, November 25, 2006

Vähänks oli kätevä arvonnousu kämpällämme taannoin.
Kun Paola muutti naapuriin, niin seiska otsikoi aiheesta
“Paola osti ökyasunnon jugendlinnasta”

Kyllä meidän nyt kelpaa.

Taksikuskit kattoo vaan aina viistoon, kun baarista tullessaan
ilmoittaa osoitteeksi se jugendlinna siinä ****kadulla😀

4. Petja Jäppinen - Saturday, November 25, 2006

Suhonen on markkinamimmi.

Hämmästyttävää että media kirjoittaa niin paljon suunnittelijasta jonka kohderyhmä on maatalouslomittajat.

5. Sami Oinonen - Saturday, November 25, 2006

jazmanaut: olen aina ollut sitä mieltä, että seiska on hyötylehti. kateus on hyvästä. tulipahan se tuollakin tavoin todistettua. Voitte sitten joskus pistää kämppänne myyntiin lausein “Myydään asunto maineikkaan designkuningattaren Paola Suhosen jugendtemppelin naapurista…Koe värisevän skandinaavisen designsykkeen huomen tässä arvokkaassa miljöössä, jossa jo…”
petja: jep, paola lienee aikaansa edellä, en juurikaan tosin ole häneen tahi edustamaansa yritykseen tutustunut. ehkä pitäisi. Mutta tsekkasin henk.koht. Lois Laneltani, jolla nyt sattuu olemaan IVANAn kuteita. Hän ei ole harkitsemassa maatalouslomittajaksi kouluttautumista. ehkä pitäisi.

6. Petja Jäppinen - Wednesday, November 29, 2006

Minun LoisLanellani on joitakin Petjan kuteita. Viimeisin on villaflanellista käsin tehty liivi, mukaelma perinteisestä herrainliivistä.

Naisten vaatteissa on se simppelipuoli, että ne voi olla kuinka huonosti suunniteltuja ja aivan päin helvettiä ommeltuja niin silti ne on hyviä, hienoja ja kalliita, kun niissä vain on oikea nimi.
Valitettavasti sama ilmiö on lipumassa miestenkin vaatteisiin, mikä on todellinen osoitus tämän ajan retroseksuaalisuudesta.
Tosin naisten vaatteet olisivat, jos joku haluaisi tehdä ne oikein, paljon mutkikkaampia tehdä ja kaavoittaa kuin miesten vaatteet.

7. Sami Oinonen - Wednesday, November 29, 2006

jep, nimellä pääsee pitkälle, mutta haluaisin uskoa että laadulla vielä pidemmälle. tosin maailmahan ei ole tunnetusti reilu.

8. Petja Jäppinen - Wednesday, November 29, 2006

Itse asiassa, minulla on tapana kirjoittaa “itse asiassa”.
Se alkaa vituttamaan.

Mutta itse asiassa laadulla ei tehdä sitä mitä halutaan, katetta.

Oletko lukenut minun postaukseni Merkilliset Vaatteet

Olen antanut kertoa itselleni että eräissä merkkituotteissa markkinointikustannukset on kolmannes tuotteen hinnasta.

Kun sitten tiedän sen, että eräissäkin merkkituotteissa päästäisiin laadullisesti seuraavalle tasolle jos markkinoinnista siirretäisiin muutama killinki tuotteeseen…

He ovat varmasti sen laskeneet, että säästämällä penningin laadusta markkinointiin he tienaavat varmemmin kuin päin vastoin.

9. Sami Oinonen - Wednesday, November 29, 2006

“itse asiassa” on terveen besserwisserin merkki, olen sen käyttämisestä omalta osin erittäin ylpeä

samaa mieltä, laatu maksaa yleensä liikaa. Ei näinä ailahtelevien trendien aikoina ole millään tavalla taloudellisesti järkevää ns. ylisuorittaa ja tehdä liian hyviä massatuotteita. tehokkuus on olennaisempaa kuin laatu. Mitä sitä turhaa tuotantoprosessia monimutkaistamaan ja materiaaleihin panostamaan, kun virtaukset tulevat ja menevät. Se olisi huonoa firman johtamista. Ja kaikkein tärkeintä on mielikuvan luominen. Zara on käsittääkseni tästä hyvä esimerkki.

Jotkut satoja vuosia toimineet pienet perheyritykset ovat sitten esimerkejä laatuun keskittymisestä. Laadulle löytyy aina arvostusta, pienemmässä mittakaavassa tosin.

10. Petja Jäppinen - Wednesday, November 29, 2006

Tässä on juuri kyse siitä, että markkinakoneisto on viritetty tuottamaan muotia, eli luomaan jatkuvasti uusia tarpeita. Tämän koneiston kannalta kaikkein kammottavin otus on laatutietoinen kuluttaja.

Olen useamman vuoden työskennellyt sellaisen projektin parissa, joka liittyy laadun mittaamisen ja kilpailuttamiseen, mutta siitä enemmän kevään puolella.

Itse asiassa(!) vaikka on muodikasta käyttää sanaa “trendi” kun tarkoitetaan muotia.

Jos vaatetusteollisuus osaisi käyttää ja luoda oikein trendejä, se voisi käyttää niitä tasapainoittamaan muodin vaihtelua, niin että voitaisiin rakentaa kestävämpiä brändejä, parempaa laatua ja luoda uusia kilpailun tekijöitä.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: