jump to navigation

Minun löylyni ja sinun löylysi Monday, November 27, 2006

Posted by Sami Oinonen in bizarre.
trackback

sauna-silly-smiles.jpg
Saunassa parantamassa maailmaa multikulttuurisessa seurassa. Serbikamu heittää löylyä, en kestä enää, vaan hyppään kylpyhuoneen puolelle. Hän seuraa perässäni haavi auki ja on selvästikin järkyttynyt jostain.

“Sami, mutta…mutta, sinä lähdit pois kesken minun löylyjeni. Se ei ole kohteliasta.”

Mitä helvettiä, ajattelen, miehen nuppi on selvästi kärsinyt liiasta saunomisesta.

– “Miten niin kesken sinun löylyjesi? Olivatko ne sinun löylyt joista läksin? En huomannut.”

“Mutta, mutta.. eikö ole niin, että Suomessa on erittäin epäkohteliasta lähteä saunasta kesken löylyjen, ja varsinkin omiensa? Eli jos minä heitän löylyä, niin minun on istuttava ne loppuun? Ja kaikkien muidenkin olisi kohteliasta näin tehdä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?”

– “Joo, tottakai pitää istua loppuun. Tämä on yksi saunomisen ikiaikaisista perussäännöistä, joka on siirtynyt isältä pojalle jo vuosisatoja. Mutta minä olen huono suomalainen, sillä olen huono löylymies. En ole koskaan pitänyt kuumasta. Olen täysi girlieman. Anteeksi, olen todella pahoillani. Tämä ei toistu.”

Ajattelen, että taas on joku vedättänyt ulkomaanpoloa piruuttaan harhaan.

Ei ihme, että ne tarinat mustikkakeitto rinnuksilla sysimetsissä hiihtävistä ja “perkele, havuja” huutavista, jussina puukkohippasilla suonsilmäkkeessä painivista ja muurahaispesissä kosania riipivistä ja hauilla toisiaan läpsivistä sauvakävelijöistä pysyvät niin tiukassa. Hienoa.

Comments»

1. Angela - Monday, November 27, 2006

Aah, nyt mentiin taas minun maailmaani. On se vaan hienoa, että sauna ja joulupukki ovat Suomesta…ja legendat elävät yhä. Ilman noita väkeviä kansantaruja Suomi olisi aika nolo. Näitä tarinoitahan pitäisi fressata uuteen kukoistukseen ja heittää jopa hurjasti lisää löylyä! Nämä ovat MINUN löylyni hiihaa!

nimimerkki,
saunasisko lautehilla

ps. Ihana kuva!

2. Tanja - Monday, November 27, 2006

Siis anteeksi nyt, mutta en ole koskaan kuullut traditiosta, joka käsittää hauilla läpsimistä! Mistä on kyse? (Sitä paitsi, en pysty lukemaan tuota sanaa, pitäisikö sen sittenkin olla hau’illa? Oih. Kyllä suomi on sitten hiano kiäli.)

3. Sami Oinonen - Monday, November 27, 2006

angela: oikeastaan Suomen valtion pitäisi jollain tavalla osallistua legendojen levittämisen rahoittamiseen. kuvassa minnesotalainen saunakerho juhlatunnelmissa…eli noin pitkälle on jo päästy.

tanja: en minäkään ole kuullut, paitsi tänään tästä blogista. eli sen täytyy olla totta! hauki haukit hauken hauea haussa hausta hautta jne.

4. Tanja - Monday, November 27, 2006

Tai ehkä sittenkin tarkoitit hauvilla eli haukuilla eli kissoilla?

5. Angela - Tuesday, November 28, 2006

Tai Howiella (lue Hauilla)…


Leave a Reply

