jump to navigation

Aistikkaan lihainen tuulahdus Thursday, November 30, 2006

Posted by Sami Oinonen in kuluttaminen.
trackback

bohemian-lead-glass-2.jpg
Stockmannin jouluesite napsahti kotiin. Ihanaa. Olenkin odottanut vanhaa tuttua jo vuodenpäivät. Laskimoverenpunainen brosarin kansi ja teksti “Rakkaudesta Jouluun” saavat minut sulamaan. Uskon, että asia on juuri niin, vain rakkaudesta Jouluun se Stokka meikäläistäkin lähestyy. Tapani mukaan selaan suoraan naisten hajuvesiaukeamalle, sillä se ei petä koskaan. Se on oikeaa lyyrisen Joulun surrealistista hurmosta. Esimerkkejä:

Kenzo Amour – Tuoksu, joka on syntynyt sademetsien siimeksessä ja matkustaa rakastavaisten mukana.
100 ml, 99,-

Määritelmähän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kenzo Amour on jonkinsortin masokistikemistien aivoituksia, sillä minä en ainakaan haluaisi roiskia persikkaiholleni mitään sellaista, jolla on sademetsän vainua. Onkohan copywriter koskaan käynyt edes sademetsässä? No minäpä olen, ja siellä ei tuoksu paratiisi vaan mädäntynyt kyssäkaali. Sehän on _sade_metsä jumanklavita.

Eipä paljon motivoi sellaista naista halailla, joka tervehtii eltaantuneet kyssäkaalit poskillaan. Ja miten voi olla, että valmistuskustannuksiltaan rasvatonta maitoa halvempi hajuvesi maksaa satoja kertoja enemmän? En ymmärrä. Kyllä on mielikuvalla hintaa. Kenzon pullotkin näyttävät ihan sulaneilta keiloilta.

No entäs sitten tämä:

Lacoste Inspiration – Pursuavan iloinen, naisellinen ja aistillinen tuoksu monisärmäisille elämää rakastaville naisille, 30 ml, 39,-

Tuosta puuttuu enää “pirskahteleva”, “hyvin säilynyt” ja “kulmikas” niin kävisi viinin kuvauksesta.

Ja:

Burberry London – Yhdistelmä klassista englantilaisuutta ja modernina sykkivän Lontoon uudistusmieltä.

Eli säkkikankaisia jakkupukuja ja pvc-hameita. Yhdistelmä, joka ei petä. Kuin tuoksu, jossa viipyy pionin kevyt kuiskaus, majesteetillinen amaryllis ja häivähdys uuniomenaa. Viettelyvoimaa absoluuttisen naiselliselle naiselle. Kuin viesti salaperäiseltä ja voimakasrakenteiselta ihailijalta, jonka “Liverpool FC – You’ll never walk alone” -tatska helmeilee raukeiden huokausten rytmittäminä.

Kenelle nuo markkinointitekstit on tarkoitettu? Ostaako joku todella noiden perusteella yhtään mitään? Minä en ainakaan, sillä minun hajuvesiostoksiani määrää pakkauksen muoto. Ei niinkään tuoksu, sillä jo muutaman nuuhkaisun jälkeen on yleensä kuuppa niin turvoksissa, että sen jälkeen kaikki tuoksuu seitsemänkymppisen sikhimiehen kainalohieltä.

Mitä enemmän hajuvesipullo näyttää joko männältä tai alasimelta, niin sitä todennäköisemmin se päätyy mukaani ja lahjaksi. Niitä pakkauksia voi uusiokäyttää vaikka mihin. Niin helppoa se on. Niin, ja kauneudenhoitotuotteiden litrahinnan pitää olla kyllä korkeintaan kevytmaidon tasoa. Tämän olen oppinut kantapään kautta.

Comments»

1. xj - Thursday, November 30, 2006

Aaah!

Cool my uber

2. Ms Zepander - Saturday, December 2, 2006

Voi kauhee, itse asiassa kattelin samoja tekstejä (ennen kuin loppusijoitin räikäleen sinne minne se kuuluukin) ja mietin, kuka helvetti näitä kirjoittaa. Siellä oli jokin järjetön ilmaus … oliko se “mystillinen” tai joku “klassillinen” tai vastaava anakronismi, joka toistui muutamassakin kuvaustekstissä . Eniveis, ihan hauskaa oli ainakin kolme sekuntia.

3. Sami Oinonen - Saturday, December 2, 2006

joo, jotain semmoista oli, onneksi en muista enää. kaikkein parasta olisi, jos stokkan myyjät käyttäisivät aivan samoja kuvauksia ko. tuotteista “Niin, tässä on tämä Lacosten Inspiration – Pursuavan iloinen, naisellinen ja aistillinen tuoksu, juuri kuin teille tehty te monisärmäinen elämää selvästi rakastava nainen. Kokeilkaas.”

4. Jusa - Saturday, December 2, 2006

Jaa-a poijjaat (ja fligat), mielikuviahan tässä myydään. Miltä tuoksuu Tarzanin viidakko? Tai sademetsä jossa conquistadorit sankarillisesti vaeltavat? Varmaan joltain todella herooiselta. Haluaisinkin kuulla tämä blogin sananikkarin version käyttämästäni Hugo Bossin Energisesta? Ä-löö?

5. Angela - Sunday, December 3, 2006

105. kokeilu ovatko internetputket jo suorina:

Hehh, kantapään kautta oppii tehokkaasti, joka pysyy näköjään tiiviisti mielessä. Mutta nuo mainostekstithän ovat tavallaan osa tuotetta, vähän niin kuin uuden leffan esittelypätkät, joissa näyttelijät kehuvat (mitäs muutakaan voivat) toisiaan kilpaa. Bondhurmoksessani ei muutakaan nyt tullut esimerkkinä mieleen🙂

Minä olen muuten niin helppo nakitettava, että nuo stokkan aistilliset kuvaukset menisivät mystillisesti läpi – jos siis käyttäisin hajuvesiä!

6. Angela - Sunday, December 3, 2006

Juma, se onnistui!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: