jump to navigation

Vuoden huonoin markkinointikampanja Friday, December 15, 2006

Posted by Sami Oinonen in brändit, status quo.
trackback


Paras viraalimarkkinointi syntyy vahingossa. Jonkin tuotteen fani vain sattuu aidolla ja pyytettömällä puffauksellaan saamaan aikaan lumipalloefektin ja tuotteesta tulee hitti.

Huonoa (viraali)markkinointia on se, että kuluttajien älykkyyttä tökerösti aliarvioiva yritys saa päähänsä palkata täysin pihalla olevan mainostoimiston, joka saa ehkä noin miljoonannen asiakkaalta laskutettavan aivoriihen jälkeen kuningasajatuksen blogista, joka olisi olevinaan jokin fanisaitti, vaikkei ole, ja että saitin mukamasfanit sitten tekisivät hieman kömpelön oloisen videon rakastamastaan tuotteesta ja video sitten leviäisi kulovalkean tavoin netissä. Toimii. No ei sitten kirveelläkään.

Sony yritti ja epäonnistui. Kesti varmaan tasan kaksi sekuntia “fanisaitin” pystyttämisestä, kun ensimmäiset oikeat ihmiset huomasivat kaiken olevan valetta. Ja kyllähän sen näkee jokainen, joka on viettänyt edes minuutin webissä ja ymmärtänyt mikä on aidon ja valheen välinen hiuksenhieno ero. Sony veti ilmeisesti paniikissa videot pois ja koko “flogi” (“fake blog“) huutaa nyt tyhjyyttään. Mutta rakkaat ystävämme, The Consumerist, on arkistoinut tämän katalan kampanjan jälkipolville.

Näyttää vahvasti siltä, että tämänkertaisen Sony-tapauksen taustalla on sokea taluttanut rampaa. Mitä muuta voi päätellä, jos saitin nimi on All I Want for Xmas is a PSP ja toteutus niin tökeröä, että sen rinnalla tuhatvuotinen kiirastuli tuntuu kesäisellä heinäpellolla käyskentelyltä. Saitin takana on mainostoimisto nimeltä Zipatoni, jonka slogan on Active Consumers Activating Consumers. Keitä nämä airheadit ovat? Toivottavasti he eivät enää koskaan saa yhtään asiakasta. Turha toivo, luulen, sillä aina riittää asiakkaita, joilla mainosbudjetit polttelevat ja webhypeen pitää singahdella.

Kiitos Sony, että jaksatte hauskuttaa meitä. Olette itsenne pahin vihollinen, mutta tuskin olette sitä edes vielä huomanneet. Teidän kuluttajia muiluttava menestystarinanne on saavuttanut uuden merkkipaalun. (#1, #2, #3, #4)

Kiios Internet, että olet mahdollistanut paukapääfirmojen paljastumisen. Ja hyvän viraalimarkkinoinnin.

Kauniiksi lopuksi lainauksena yksi Sonyn flogin aidosta kuluttajapalautteesta.

This is retarded. As a gamer who is part of Sony’s target audience I’m insulted not just by the integrity of this website, but that this reflects how intelligent Sony’s marketing department thinks I am.

Kiitos ja näkemiin. Nintendo Wii riittää minulle.

[The Consumerist]

Comments»

1. Petja Jäppinen - Friday, December 15, 2006

Tästä tuli mieleeni.
Kerroin presso nimisen lehden verkkosivujen keskustelu osuudessa viime keväänä mitä mieltä minä olen URH-Rakennus OY:n toiminnasta.

Sieltä katsoi joku JR Leskinen aiheelliseksi soittaa minulle ja haukkua nettiterroristiksi, kertoa minulle ettei heillä tuollaista sallita ja että hän poistaa jutun.

2. Sami Oinonen - Saturday, December 16, 2006

olisi kannattanut kirjoittaa lehteen, silloin olisit ollut kai lehtiterroristi ja juttusi olisi käyty yksitellen leikkaamassa kunkin lukijan lehdestä pois


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: