Ain laulain tappiotas tee Thursday, January 25, 2007
Posted by Sami Oinonen in brändit.trackback
Ford Loses Record $12.7 Billion in ’06 – The Ford Motor Company had perhaps the worst year in its 103-year history in 2006, losing $5.8 billion in the fourth quarter alone.
…siis ehkä? Ehkä? Lähes 10 miljardin euron vuositappio kuulostaa kyllä aika lopullisen huonoimmalta vuodelta. Iki-ihana liberaalijulkaisu New York Times taitaa myös pienimuotoisen huumorin etusivullaan. Elleivät he sitten tiedä jotain madonlukuja jo yrityksen kuluvasta vuodesta.
No, kyllä kai Ford tuosta nousee vaikka tekeekin tappiota jokaisella kotimarkkinoilla myydyllä autollaan yli 3 600 euroa.
Ehkä Fordin pitäisi ottaa selviytymismalleja pelikonsolibusineksesta. Eli myydään vain niitä autoja riemurinnoin kuin konsoleita konsanaan. Raskaasti takkiin vain, jotta saadaan kriittistä massaa, ja kääritään liikevoitot sitten vaikka…vaikka…öö… autojen kustomoinnilla ja lisävarustemyynnillä. Joo!
Eli tarjotaan kuluttajille vain jotain velton harmaata ja peruspönäkkää karvahattumallia, jota kukaan ei itse asiassa sellaisenaan haluaisi. Esitellään samalla sitten kuluttajille pakollisvapaaehtoinen auton räätälöintipalvelu, josta voi jokaisen himmelin ja nippelin säädellä mieleisekseen. Kovaan hintaan.
Ja klik, klik, klik – tilaukseen ja tuotantoon. Ja keväälle ja syksylle omat lisävarustesarjansa, kuluttajat tuunaamiskierteeseen. Niin, ja tietenkin ajo-ominaisuuksia näennäisesti parantavista ajotietokoneen softapäivityksistä veloitettaisiin sitten pitkän kaavan kautta.
Toimii, sillä jos bemarikin sylkee täysin samanlaisen auton vain kerran yhdeksässä kuukaudessa, niin kyllä siihen yksi ketterä ja uudistumiskykyinen amerikkalainen autonvalmistajakin pystyy.
On vain kaksi tapaa tehdä bisnestä.
Oikea ja väärä.
kyllä, ei ole sitä harmaata välivaihtoehtoa. Tai on, muttei pitkään.