jump to navigation

Kosketa sydäntäni, minä pyydän Saturday, February 3, 2007

Posted by Sami Oinonen in brändit, mopot.
trackback

yamaha-touching-your-heart.jpg
Moottoripyöräily on hottia shittiä. Helsingin Messukeskus suorastaan pullistelee kävijämäärien ja messuesittelijöiden nosteessa tämän viikonlopun MP07-messuilla. Hienoa. Minulla ei ole nyt juuri mitään uutta raportoitavaa messuilta, kaikki olennainen tuli sanottua jo viime vuonna.

Mutta jos emmitte messuille lähtemisen porteilla, niin suosittelen ehdottomasti siellä käymistä vain ja ainoastaan yhdestä syystä: Vuodesta toiseen messujen paras osasto on Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n ständi. Tällä kertaa siellä oli hieno rivi vanhoja kilpapyöriä, mm. Jarno Saarisen vanhoja kilpureita. Menkää sinne, jutelkaa esittelijöiden kanssa ja oppikaa ajasta milloin pyörät olivat kauniita.

Mutta yksi epäkohta, joka taas pomppasi kilometrin korkuisena eteeni ja johon en malta olla puuttumatta, on nämä brändien iskulauseet. Minä olen antanut tässä vuosien saatossa itselleni ymmärtää, että yrityksen nimeen yhdistettävän iskulauseen perimmäinen tarkoitus on viestiä vain ja ainoastaan se, miksi yritys on olemassa. Eli mikä on sen olemassaolon perimmäinen tarkoitus, mikä on sen kaiken toiminnan perimmäisin ajava voima, sen dna, se jokin mystinen, jota kaikki yrityksen työntekijät henkivät.

Iskulauseen luominen kuulostaa helpolta, mutta ei ole. Täydellisen yrityksen iskulauseen pitää täyttää mielestäni kolme kriteeriä:

  1. Yksiselitteinen. Ei kryptisen yleispätevä. Eli siis sellainen joka on yhtä kaikenkattava kuin kuin patenttihakemukset tai yrityksen liikeidean määrittely, muttei kuitenkaan liikaa maailmoja syleilevä.
    1. “Always Low Prices” toimii kybällä, tosin tässä tapauksessa “Feeding the world” olisi yhtä hyvä (Wal-Mart).
    2. “High Performance. Delivered.” Kuvaus ja lupaus. Yksi tuollainen, kiitos. (Accenture).
    3. “Trusted Everywhere”. Tämä on itseään toteuttava ennustus, vaikea kyseenalaistaa. (Duracell).
    4. “move your mind” on puolestaan kryptisen yleispätevä. Ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen mikään ruotsalaisen kansankodin kadotettu tähti, vaan pikemminkin joku tajunnanlaajentamiseen tähtäävä lääkevalmiste. Mutta kyllä, liikkuuhan ne aivot autossakin (Saab).
    5. “sense and simplicity” kuvastaa enemmän hollantilaisen kulttuuriperimän ohuutta kuin on kunnianosoitus Jane Austenin tuotannolle (Philips). Se on lähes yhtä huono kuin Hondan “Wings of Change” jonka luulisi kelpaavan ainoastaan vain jonkin saksalaisen pornohevibändin biisiaarteistoon.
  2. Se ei saa tulla iholle. Jos slogan yrittää lääppiä kuluttajaa liikaa ja olla lupaa kysymättä kaveria, niin kaikki on menetetty. Kategorisesti kaikki sloganit joissa on sana “you” kuuluvat tähän kategoriaan.
    1. Yamahan “Touching Your Heart” on frankenstein, jota ei olisi koskaan pitänyt päästä päivänvaloon. Se kuulostaa enemmän Celine Dionin biisiltä kuin moottoripyörämerkin toteamalta.
    2. “Meet you there” on treffikutsu, jota ei välttämättä kannata hyväksyä. Siis tavataan ja missä? Ja mikä saa tämän olutmerkin olettamaan, että minua kiinnostaisi? (Heineken)
    3. “Touch and be touched” olisi sopimaton kaikille muille paitsi kirkoille ja ihonhoitobrändeille, joille kyllä sopisi myös “Skin on skin”, “Slap my skin” tai “Touch me tonight” (Nivea).
  3. Uskottava. Tätä on tietenkin vaikea arvioida, mutta pitkällä tähtäimellä yrityksen teot eivät saa olla ristiriidassa iskulauseen kanssa.
    1. “Good Food, Good Life” on kieltämättä hyvä motto, mutta niin kovin, kovin vaikeaa toteuttaa (Nestle).
    2. “King of Beers” on jo niin kova väite, että sen toteenosoittamiseksi tarvitaan muutama muukin kuin nippu juopuneita amerikkalaisia opiskelijoita (Budweiser).

Se on tietysti aivan toinen asia, tarvitaanko mahtisanoja ollenkaan. Joskus oudoistakin brändin nimistä on tullut jo käsitteitä ja kaikenkirjavien tagien viskailu onkin usein vain osoitus päättämättömyydestä – uskoako pelkkään nimeen vai ei.

Iskulauseet tuntuvat usein myös auttamattoman vanhanaikaisilta ja ne hämmentävät itsestään selvyyksiä. Mutta uusissa kategorioissa lienevät paikallaan. Jos vain olisivat luotu taiten. Kun esimerkiksi noita blogien määritelmiä katsoo, niin ei voi kun ihmetellä mitä niiden sorvailijoiden päässä liikkuu. Ne ovat kauttaaltaan kryptisiä ja blogien pitäjät ovat silkkaa laiskuuttaan varastaneet ne jostain muusta kategoriasta, useimmiten jostain bloginkirjoittajan ainutlaatuisuutta korostavasta populaarikulttuurin hengentuotteesta (haukotus). Ja mikä pahinta usein blogien taglinet ovat täyttä puppua. Harvoin on tullut vastaan blogi, jonka tagline olisi yhtään vastannut sen sisältöä.

Otetaan esimerkiksi nyt vaikka tämän blogin tagline. Sen lisäksi, että se on auttamattomasti liian pitkä ja kryptinen, niin se on autuaan epäuskottava. Höpönhöpöä.

  1. “Satunnaisia”. Väärin – siis joka jumalanpäivähän näitä kirjoituksia on.
  2. “Havaintoja”. Väärin – heittoja lähinnä
  3. “Ilmiöistä”. Väärin – Harvemmin jokajumanalanpäiväisiä heittoja kutsutaan ilmiöiksi
  4. “Skulaavat verkkariin”. Väärin – tämä on varastettua proosaa. En minä tätä ole keksinyt, olen sen vain ominut ikäänkuin se omani olisi. Vain oululaiset voivat keksiä noin täydellisiä sutkautuksia
  5. “ovat kertakaikkisen überkuul”. Väärin – Tautologian riemuvoitto. Tokihan blogin nimen pitäisi olla jotain vallan muuta, jos määritelmänä on tuo “Satunnaisia havaintoja…..”. Esimerkiksi vaikka “Samin verkkopäiväkirja”. Se olisi yksiselitteinen, se ei tulisi iholle ja se olisi uskottava.

Paljon on ihmiskunnalla vielä oppimista.


Sarjassamme Messupummin päiväkirjassa aiemmin:
Sami vaikeroi automessuilla
Sami vaikeroi digiexpo-messuilla
Sami vaikeroi kirjamessuilla

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: