jump to navigation

Mainokset, maine ja maito Monday, February 5, 2007

Posted by Sami Oinonen in brändit.
trackback

super-bowl-bud-light-2.jpgDokumentti tv-mainonnan nykytilasta eli amerikkalaisen jalkapalloilun finaali oli viime yönä Suomen aikaa.

Mainosten katseleminen on vuodesta toiseen yhtä tuskaa, sillä tavan takaahan ne keskeytetään sillä, että pitää katsoa soikean siannahkapallon perässä liukastelevia doupattuja körmyjä. Onneksi mainokset voi katsoa sentään putkeen vaikka Youtuben kautta.

Tämän vuoden teemoiksi ei edellisvuosista poiketen noussut Yhdysvaltojen latinovähemmistön sosiaaliturva, biodiversiteetin tuho tahi debatti siitä, voiko sosiaalitantasta tulla seuraava Yhdysvaltojen presidentti.

Ei suinkaan, tämänvuotisten Super Bowl-mainosten keskeisiä teemoja olivat yllättävästikin syvääluotavat analyysit aiheista kuten olut ja häät, olut ja muukalaiset, olut ja niukkuus, olut ja tervehtimiskulttuurin murros, olut ja kirvesmurhat, olut ja gorillat ja pyhä auto ja amerikkalaisuus.

Eikä mainosten näennäinen “sarjakuvamainen” väkivaltaisuus ollut millään tavalla tänäkään vuonna poikkeavaa. Liberaalien hourupäisten jossittelua sanon minä.

Super Bowl-mainokset ovat tv-mainosten aatelia. Ne ovat hauskoja, oivaltavia ja napakakoita. Monista niistä jää kiva tutina. Eli ne ovat siis täysin erilaisia kuin tv-mainokset yleensä ovat. Oiva esimerkiksi on kuvan Bud Lightin mainos hääseremoniasta. Siinä bestman on hoitanut papiksi paikalle moottoriturpaisen huutokauppameklarin, jotta jonninjoutava lirkuttelu, valojen vaihto ja muu bileiden tiellä oleva turha höpinä ja silmiintuijottelu saataisiin alta “vähäniinku helvetin nopeesti” ja että päästäisiin kiinni olennaiseen…kylmiin olutpulloihin. Jokaisen miehen unelmaseremonia. Ja mahtavan mainoksen yksinkertainen idea.

Mutta tässä on nyt jotain mätää. Miksi Super Bowl-mainokset ovat kuin toiselta planeetalta? Miksi minä en naura mainoksille minään muuna vuoden päivänä? Väistämättä tulee mieleen, että meitä kuluttajia vedätetään nyt oikein urakalla jos mainostoimistot pystyvät puskemaan noin oivaltavia ja hauskoja mainoksia vain yhtenä iltana vuodesta.

Mikseivät normaalimainokset ole näin hauskoja? Miksi perusarkikauran tuhatlukuinen mainosvirta ei sisällä yhtään niin pikkunättiä oivallusta kuin muutamassa kymmenessä Super Bowl-mainoksissa on yhteensä? Miksemme saa nauttia noista hetkistä joka päivä? Kyllähän spontaani nauru kerran päivässä pitää mielen virkeänä ja mörrimöykkyveikan korvavaikussa.

No emme tietenkään saa nauttia. Koska siinä ei ole mainostajien eikä mainostoimistojen mielestä mitään järkeä. Eihän siitä mitään tulisi jos kuluttajat nauliintuisivat normaalin tv-virran mainoksia katsomaan, no ei tietenkään, siinähän olisi sellainen riski, että mainosten perusteella joku saattaisi tykästyä jostakin tuotteesta ja vallan heretä ostoksille.

Salajuoni kuluttajia vastaan? No ei. Kyllähän mainosmiehet ovat myös ihmisiä, niin kuin sinä ja minä. He elävät huomiosta. He ajattalevat, ettei ole mitään järkeä rehkiä joka päivä kybällä ja tuottaa tasaisena virtana hyviä mainoksia, sillä eihän niitä kukaan kuitenkaan huomaa. On siis järkevää satsata vuoden tärkeimpään tapahtumaan, niihin kultahippuihin -ja huippuihin ja ideoida aivomyrskyissä fläppitaulut savuten…kerrankin tehdä jotain mistä varmasti seuraa pränikkää ja olalle läpsytystä. Hieman niin kuin Valion meijerillä päätettäisiin panostaa vain ja ainoastaan Joulumaitojen laatuun, ajatellen, että jos joulupuuro maistuu taivaalliselta niin, sillä porskutellaan ihmisten mielissä seuraavan vuoden.

Tämä mainosmaailman vääristynyt mutta niin inhimillinen egosentrismi olisi ihan ok, jos mainostaminen olisi jotain poikkeuksellista, jotain sellaista mitä ilman ihmiselo olisi kauttaaltaan surkeaa laahustamista arjen ikeessä. Jotain samanlaista kuin jumalallisten ihmetekojen tekeminen. Eihän niitä nyt joka päivä pysty eikä edes kannata tehdä, muuten seuraa inflatorisia notkahduksia ja maine on menevi. Mutta näinhän ei ole. Mainokset ovat arkielon perustuubaa aivan kuten maito.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: