jump to navigation

Analyysi erään lehden rappiosta Tuesday, April 3, 2007

Posted by Sami Oinonen in brändit.
trackback

Ostin ensimmäisen kerran luoja tietää ties kuinka moneen vuoteen WIRED-lehden. No mitä muutapa sitä Mikkelin keskustan ärrältä voisikaan ostaa parkkirahan puutteessa. Innostuneena aloin selailemaan josko vanha tuttuni olisi samanlainen kuin ennen – visionäärinen ja yllättävä. Seuraavassa löydökset:

1. aukeama – Tarina tyylikkäästä autosta, jossa todetaan mahtavasti “Horsepower is what sends you against the back of your seat. Design is what makes that short journey more memorable.” Asiallinen lausahdus. Lyhyt ja ytimekäs kirjoitus. Hyvä alku.

2. aukeama – Tarina matkapuhelimesta otsikolla “Homie Device”. Aika vaisu valkoinen tausta ja vähän liian pientä printtiä. Ei hyvä.

3. aukeama – Tarina naisista uima-altaan äärellä. Sininen taivas ja allas miellyttävät. “Can you spot the guest who impressed his wife with a vacation he didn’t pay for?” Terävä kyssäri. Kivat värit.

4. aukeama – Vasemmalla olevassa tarinassa täti juo vodkaa lasista. “Hello delicious” – no hellou hellou, typy. Oikealla on jotain tylsää sisällysluettelon tapaista. Mitäs tämä nyt on? Mitä tekemistä tällä on minkään kanssa.

5. aukeama – “There are 193 countries in the world. None of them are energy independent. So who’s holding whom over a barrel?” Hieman kryptinen arvoitus, mutta ainakin jäin miettimään siitä. Pisteet kotiin artikkelin öljynjalostusfirmalle.

6. aukeama – Vasemmalla taas jotain tylsää sisällysluettelon tapaista. Oikealla sentään kunnon juttu hienosta autosta. “A civilized way to handle your aggression.” Ja miehet tykkää.

7. aukema – “Take everything you love about technology and multiply it.” Artikkeli tietokoneprosessoreista. Uppoaa kohderyhmään vallan hyvin. Uuh.

8. aukeama – Vasemmalla listattu jumalaton määrä ihmisten nimiä. Hei siis, mä en kestä tällaista. Onneksi oikealla on sentään lyhyt kertomus viskistä. Nam.

9. aukeama – Vasemmalla on aivan uskomattoman upea kirjoitus multimediakaiutinsysteemistä. “No sound card upgrade. No adapters. Just one USB connection and you’re immersed in theater-like sound.” Tässä jutusssa oli juuri sitä kieltä, mitä minä ymmärrän. Nyt alkaa tuntumaan siltä, että tämä Wiredin numero on parhain vuosikymmeneen. Mutta ei… äsh, oikealla on sitten taas listattu toinen jumalaton otos ihmisten nimiä. Ihan totta, tuo on tilan räikeää haaskausta.

Jaahas, taidanpa pikaselailla lehden… On tarinaa luottokortista, citymaasturista, shampoosta, taas viskistä, kellosta, pankista, blu-raysta (uuh!!!), taas citymaasturista, tietokoneesta, postipalvelusta, autosta, lentokoneyhtiöstä, tietoliikenneverkosta, taas citymaasturista, tietoliikenneyrityksestä, dokumentinhallinnasta, musiikkikaupasta, televisiosta, kengistä, pörssivälittäjästä, taas tietokoneesta, kotiteatterista, taas shampoosta, kopiointikoneista, pelikonsolista, taas citymaasturista, virustentorjunnasta, pölynimurista, taas tietokoneesta, tietokonepelistä, laajakaistaliittymästä, taas televisiosta, taas viskistä, kaupungista, korkeateknologiayrityksestä, hotellista…

..ja mitä ihmettä, sitten sivulla 108, kakkien näiden hienojen artikkelien jälkeen, on vain tylsää tekstiä. Teemana näyttäisi olevan “What we don’t know – 42 of the biggest questions in science.” Tuo juttu on outo, ei voisi vähempää kiinnostaa. Jutun taittokin on niin funkkia, että kuvien katselu muodostuu yllättävän vaikeaksi aivojumpaksi.

Noita jonnin joutavia jorinoita jatkuu sivulle 152 saakka, sanoja toisten perään. Pitkäpiimäistä punnertamista. Millä tähän pyritään? Ei kiitos. Onneksi loppumetreillä päästään taas asiaan ja lehden päättää komeasti sivulla 161 uusi tarina kopiokoneista.

Joka tapauksessa näyttää siltä, että Wired on pitänyt pintansa vuosien saatossa. Kuvakylläisyyteen on panostettu ja tylsää tekstiä on ilahduttavasti vain kolmannes lehden sivumäärästä. Ja onneksi tuo puuduttavasti palstoitettu kirjainarmeija on sysätty lehden loppupäähän.

Yhdyn täysin lehden toimituskunnan toteamaan:

What hasn’t changed, of course, is our commitment to delivering big ideas and exploring the impact of technology on everyday life. To do that, we rely on great stories, great writing – and great design.

Lehden irtonumerohinta (€7,60) on kohdallaan.

Comments»

1. teekkarinretku - Thursday, April 5, 2007

“Kuvakylläisyyteen on panostettu ja tylsää tekstiä on ilahduttavasti vain kolmannes lehden sivumäärästä. Ja onneksi tuo puuduttavasti palstoitettu kirjainarmeija on sysätty lehden loppupäähän.”

Kyllähän Wirediä selailemalla voi odottaa jonkinlaista graafista iloittelua. Ja se juttu tieteen suurista kysymyksistä oli mielestäni lehden parhaita artikkeleita moneen kuukauteen.

Kannattaa myös tsekata uusin Wired, erään tunnettu näyttelijä alasti kannessa, ja sisällä kohuttu juttu avoimuudesta uutena yrityskulttuuritrendinä. Täydellinen sekoitus grafiikkaa ja asiaa siis!

2. Sami Oinonen - Thursday, April 5, 2007

jep, typografiset orgiat ovat aina olleet Wiredin ydinosaamista.

Täytyy myöntää, Wiredilla on kyllä silmää luoda jutunaiheita.

Avoimuudesta, se Microsoftin pr-toimiston tapaus oli kyllä huvittava.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: