jump to navigation

Pulloista, jukebokseista ja käyntikorteista Wednesday, August 22, 2007

Posted by Sami Oinonen in innovaatiot.
trackback

audio-bar-by-mogens-jacobsen.jpgTanskalaisen Mogens Jacobsenin Audiobar-konsepti on eräänlainen jukeboksi, jonka käyttöliittymänä toimivat pullot ja baaripöydät. Pullot on kategorisoitu 12 luokkaan mm. tyylin, tunnelman ja aikakauden mukaan esim. “1960-1965”, “80% vocals”, “20% rhythm”. Ja kun asiakas laittaa RFID-tägillä varustetun pullon pöydälle, niin baarin tietokannasta kajahtaa ilmoille pullon etiketin mukaista musiikkia. Ja jos kullakin pöydässä olevista pulloista sattuu olemaan eri etiketit, jukeboksi soittaa musiikkia, joka on näiden kaikkien synteesi. Oiva tapa tutustua ventovieraisiin, keskustella ja miksata musiikkia juomilla.

Audiobar-ideaa voisi hyvin jalostaa eräänlaiseksi multimediakäyntikortiksi. Kännykkä vain pöytään ja baarin seinille tai ko. pöydälle heijastuisi kännykän omistajan valitsemia ja häntä kuvaavia asioita: valokuvia, jotka hän on ottanut, artisteja, joiden musiikkia hän on kännykkäänsä tallentanut, kontakteja, jotka ovat hänen mielestään tilanteessa relevantteja jne. Näin kukin baarissa tai pöydän ääressä olija saisi nopean visuaalisen esittelypurskeen kännykänomistajasta.

[Mogens Jacobsen, ks. myös Microsoft Surface]

Comments»

1. Petja - Thursday, August 23, 2007

Tästä tuli mieleeni.
Aikoinaan, kun äitini omisti alan yrityksiä, yritettiin saada silloin lupia panttaavalta alkolta lupaa olut pörssiin.

Kassa-tietokone olisi laskenut kymmenen minuutin välein uudet hinnat ylimmän ja alimman hinnan väliltä, sen mukaan miten olutta olisi mennyt. Periaatteessa yhden pullon myynti olisi nostanut hintaa 0,2%. Jos kymmenessä minuutissa olisi mennyt yhtään, sen hinta olisi laskenut 0,18%. ja jos seuraan kymmen minuutin aikana ei olisi tullut kauppaa, hinta olisi laskenut hieman enemmän, kunnes tuotteen alinhinta olisi saavutettu.

Laskettiin periaate, jonka mukaan hinnat olisivat voineet joustaa alimmasta hinnasta, joka lain mukaan piti olla, niin että oluen hinta olisi voinut periaatteessa kolminkertaistua.

Laki ei silloin sallinut, kuulemma.

2. Tino - Thursday, August 23, 2007

Musiikin kuluttamisessa on ainakin omalla kohdallani se ongelma että musiikki jota haluaisin kuluttaa ja se jota oikeasti kuuntelen ovat eri asia. Jos on vähänkin ärtyisä tai väsynyt olo niin huimat matkat Sähkö-yhtiön tuotoksiin tai ankaran klezmerin kuuntelu saavat jäädä ja soitan sitä iänikuista rokkia. LastFm paljastaa vääjäämättä tyhmän perusmakuni, kuunnelluin taitaa olla rollarit, en tahtoisi olla se esikeski-ikäinen, vatsakas stonesäijä joka olen.

3. Sami Oinonen - Thursday, August 23, 2007

Petja: Tuohon Kassa-systeemiin voisi sitten kehittää jonkin sisäänheittäjäjärjestelmän, joka valvoisi että kauppa kävisi aina alihinnan vaatimalla frekvenssillä🙂

Tino: No et ole poikkeuksellinen yksilö, kyllähän meistä monet haluaisivat olla, kuunnella jne, jotain muuta kuin mitä todellisuus on, ja tähän markkinoijat juuri nappaavat kiinni. Olet kyllä turhan vaatimaton, Yann Thiersenhän on hyvinkin chic, minun lista on aikas perusmättöä, minkäs teet.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: