jump to navigation

Elonkorjuu, valo ja tv Monday, March 31, 2008

Posted by Sami Oinonen in brändit, kuluttaminen.
trackback

devils20harvest2wd3.pngMinulla ei ole sinänsä mitään markkinointia vastaan niin kuin se manifestoi itseään näppärän mainonnan avulla. Mutta harvoin tulee vastaan yhtä hämmentävää keitosta kuin Philipsin webmainos, jossa arvatenkin yritetään kaupitella jotain nykyistä pyhän lehmän korviketta olkkarin valonlähteeksi.

Olen jo tässä vaiheessa vuotta vakuuttunut siitä, että tämän parempaa huuruista mainosta ei voi tulla enää tänä vuonna vastaan. Mahdotonta. Vaikka onhan tässä tangomarkkinat ja Pekingin olympialaiset vielä edesssä. Mainos galvanoi kuupan jokaisella ruudullaan:

Ennen vain ikkuna maailmaan – TV on nyt ikkuna sieluusi – Yksinkertaisuus viettelee sielun valon lailla – Viettele minut valolla.

Philips Aurea, sinänsä erittäin eteerisjumalallinen nimilöydös. Jälleen kerran. Mutta mitä tuo kaikki tarkoittaa? Sen lisäksi siis sitä, että Philips ottaa kantaa näinä maallisina aikoina sielun olemassaoloon. Sopii minkä tahansa kulutuselektroniikkayrityksen virkaa toimittavan henkisen kasvattajan agendaan. Aivan siihen tähtitavoitteeksi yhteiskuntavastuun rinnalle vuosikertomusta komistuttamaan.

Miksei mainonta voi olla kuten ennen? Suoraviivaista ja absoluuttisen tehokasta. Maitoajanoon-Ostalelulapselle-Mämmiätuskaan-tyylistä. Miksi asiat pitää verhota niin kryptisiin sanaleikkeihin ja pseudoälyllisiin mukamasmerkityksiin, että päähän koskee jo ilman sitä mahdottoman säkenöivää tv-vastaanotinta?

Miksei mainonta voi olla yksinkertaisesti sellaista kuten kuvassa:

“Pirun pelloilta – Marijuana, Helvetin Pötkylä – Syntiä, hulluutta ja kiimaista irstailua. ”

Kaartelematonta, totta ja jännittävää. Toimii.

Comments»

1. johannesknektman - Tuesday, April 1, 2008

Jaa TV ikkuna sieluuni? Toivottavasti ei.

2. Zepu - Tuesday, April 1, 2008

Huh mikä kuva! Tosta ei paljon paremmaksi panna. Onko se systeri yhtä sex appeal?

3. Sami Oinonen - Friday, April 4, 2008

johannes: toivoisin, että joku pitäisi ihan kirjaa näistä valtavan hienoista huonoista mainoslauseista – mahdollisuus mediataiteelle.

Zepu: Todennäköisesti on. Samanlainen visukinttu.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: