jump to navigation

Muotoile kokeilukulttuuri Friday, July 2, 2010

Posted by Sami Oinonen in design, innovaatiot.
trackback

Casserolophone à la fête du bassin de la Villette by jalb sOlen viime aikoina pohtinut hivenen muotoilua ja sen muuttuvaa roolia, lähinnä juhannuksena savusaunan pehmeästi löyhytellessä orvaskettäni.

Mikä on Suomen muotoilun tulevaisuus – mitä olimme, olemme ja tulemme olemaan? Mistä meidän tulisi inspiroitua tulevaisuudessa, kun jylhän luontomme orgaanisista muodoista on tähän asti ammennettu jo niin ylitsevuotavaan kuppiin että voi väittää Salpausselän linjojen toistuvan jokaisessa muotoiluteossa ellei kantavana niin vähintäänkin vihjaavana teemana. Samoin, on aina nostettu esille henkilökultin tasolle jykeväleukaisia muotoilunimiä. Tämä ajattelu lienee jo tullut tiensä päähän.

Mutta, ehkä orgaanisuus on suomalaisen muotoilun kantava erottautumistekijä myös tulevaisuudessa. Sen tulisikin  siirtyä muodosta toimintamalleihin, ja fokuksen henkilöistä itseohjautuviin ja elastisiin yhteisöihin, jotka monialaisella osaamisellaan luovat ihmislähtöisiä, arkea helpottavia palveluita, tuotteita ja uusia toimintatapoja. Tästä suunnasta on jo merkkejä havaittavissa: Vertaistuotanto, uusosuuskunnat, designyhteisöt…

Olennaista uudelle orgaanisuudelle on kokeilukultturi – ennakkoluuloton ja muutosaltis asioiden yhdistely ja monialainen eri tahojen osallistuminen. Pois käyttäjälähtöisestä innovaatio- ja muotomantrasta ja raporttien ja selontekojen vuolaasta virrasta kohti ihmislähtöistä arjen ymmärtämistä, protoilua ja yhdessä tekemistä. Kohti napakan suomalaisen luovan hulluuden uutta muotoa. Suomella voisi olla jatkossa valtavan hieno mahdollisuus toimia suunnannäyttäjänä tällaiseen toimintamalliin pohjautuvan osaamisen ja konkretian eteenpäinviemisessä. Suomesta kokeilukulttuurin maailmanlaajuinen keskus!

Tai kuten eräs jykeväleuka, Alvar Aalto, totesi jo 1955: “…Tulee mieleen mahdollisuus, että niin pieni maa kuin Suomi voisi esimerkiksi toimia jonkinlaisena laboratoriona, missä pienemmässä mittakaavassa valmistetaan sellaista, mitä suuremmat kansat ehkä jättiläismäisine laboratorioineen eivät voi tehdä. Sellainen mahdollisuus tarjoutuu nimenomaan, kun kysymyksessä on ihmisen miljöö: skaalan puolesta ihmisen mukaan mitoitettujen kaupunkien, maaseudun, asuinryhmän ja -solun muovaus.”

Että ei sinänsä mikään uusi ajatus, mutta nyt aika lienee jo kypsä. Ei kai tässä muitakaan vaihtoehtoja ole, jos halutaan Suomi-brändi jälleen nousuun. Muotojen tekemisestä tekemisen uusiin muotoihin. Tuotantoon!!!


kuva: (cc) Jean-Alain Le Borgne

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: